Holger Looduse värske maaliseeria “Volüüm. Imaginaarne kontsert seitsmele aurikule”tegeleb kunstniku sõnul modernismi sünni lahtimõtestamisega. Aurumasin, käesoleva näituse keskne figuur, näib küll abstraktsem ja vähem jutustav kui kunstniku senised maaliseeriad, mis on pajatanud nii tuleviku inimestest, koeraga jalutamisest kui puhkusele sõitmisest. Ent tuleb tõdeda, et kui esialgu leidsid kineetilised objektid tee maalikunstniku töövahendite arsenali, siis nüüdseks on nad hiilivalt asunud okupeerima ka maalide sisu. Kummastav on aga sealjuures asjaolu, et maalide jutustavus ja ennekõike filmilikkus, mille läbi Loodust tuntakse, on seeläbi veelgi kasvanud.
Kunstnik kirjutab: “Et aurumasin meie atmosfääris töötaks, on vaja ainult vett ja tuld. Pole just eriline raketiteadus, ja selle töömeetodist on võimeline aru saama iga koolilapski. Masina oleks ilmselt olnud võimeline valmis meisterdama ka Leonardo Da Vinci. Millegipärast ta seda ei teinud. Maailm püsis aeglasemas tempos veel paarsada aastat.
Ühel maalil tuleb sõna “kiirenda” vaataja poole läbi talveõhu ja heebreakeelsena, mingi ürgse koodina, mille aurumasin realiseeris.
Silindrit, mille sees on kolb, kuumutatakse alt, silindris olev vesi aurustub ja aur tõstab paisudes kolvi üles. Järgnevalt jahutatakse silindrit väljaspoolt külma veega, aur veeldub, tekib vaakuum, välisõhk surub kolvi alla, ning kolvi varda külge kinnitatud seade teeb tööd.1
See on varasemast võimsamini poleeritud vägivald, friktsioon metallide vahel, rahvahulkade vahel. Erinevate unistuste vahel.
On need – vesi ja tuli – kapitalismi algelemendid? Nüüd, kapitalismi loojangul, võiks ehk küsida, millised saavad olema järgneva ajastu elemendid?
See väike mõtisklus modernismist on pühendatud saja aasta möödumisele Oktoobrirevolutsioonist.”
Holger Loodus (snd 1970) lõpetas 2008. aastal Eesti Kunstiakadeemia muinsuskaitse ja restaureerimise osakonna, täiendas end 2011. aastal Karlsruhe Disainiülikooli meediakunsti osakonnas ja lõpetas 2012. aastal Eesti Kunstiakadeemia magistriõppe maali erialal. 2012. aastal pälvis Holger Loodus isiknäitusega “2150. Portreed” Draakoni galeriis Noore Kunstniku preemia. Lisaks Tallinnale on Loodus esinenud Berliinis ning osalenud grupinäitustel Tallinna Kunstihoones ja Kumus.
Avalik ülesvõte
Tartu Kunstimaja vestluste sarja “Avalik ülesvõte” esimene osa. Galerist Indrek Grigor küsitleb maalikunstnik Holger Loodust. Ülesvõte toimus 24. märtsil 2017. aastal.
Holger Loodus “Volume. Imaginary Concert for Seven Steam Engines”
10.03.–02.04.2017
According to the artist, Holger Loodus’s new painting series “Volume. Imaginary Concert for Seven Steam Engines” contemplates the birth of Modernism. Steam engine, the central figure of the present exhibition, seems more abstract and less talkative than Loodus’s previous series that have been about people of the future, walking the dog and taking a vacation. It must be said, however, that if at first kinetic objects were only used as tools by the artist, then by now they have discreetly started occupying paintings themselves. Weirdly enough, the narrative power and film-like nature of the paintings that Loodus is famous for has only grown because of this.
Holger Loodus (b 1970) graduated from the Estonian Academy of Art’s heritage and restoration department, he supplemented his studies at the media art department of Karlsruhe University of Arts and Design in 2001 and in 2012 he graduated with a master’s degree in painting from the Estonian Academy of Art. In 2012, he received the Young Artist prize for his personal exhibition “2150. Portraits” in Draakoni gallery in Tallinn. He has also exhibited in Berlin and participated in group exhibitions in Tallinn Art Hall and in Kumu Art Museum.