Henna Aho, Kaija Hinkula „Materiaalne maailm“ / Monumentaalgalerii / 15.11.–15.12.2024

(Scroll down for English)

Reedel, 15. novembril kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis Henna Aho ja Kaija Hinkula ühisnäitus „Materiaalne maailm“. Näituse kuraator on Jurriaan Benschop.

Kaks kunstnikku on loonud maailma, kus materiaalsus on esikohal. Ei ole mingit lugu ega teemat, millest lähtuda, vaid lihtsalt asjad nii nagu nad on, oma spetsiifiliste värvide ja tekstuuridega.

Sellele näitusele sisenedes võib jääda mulje, et astud teistsugusesse maailma, kus igapäevaelu loogika on asendunud teise korraga. See on materiaalne maailm: Siin ei ole kujutatud inimesi, tooni annab objektide olemasolu ruumis. Kuid lähemal vaatlusel on teoseid moodustavad materjalid seotud igapäevaeluga ja selles mõttes tuttavad. Me näeme asju, mida me teame või isegi kasutame kodustes oludes, näiteks pintslit, köit või kindaid. Kuid need esemed tulevad teistsuguses seadistuses, kaotades seega oma varasema tähenduse ja kasulikkuse. Mida nad tahavad öelda?

„Kunstnike eesmärk,“ selgitab kuraator, “ei ole mitte ainult tuua meid materjalidele lähemale, vaid suurendada meie teadlikkust meid ümbritsevatest esemetest, kuni need tunduvad elusad, mitte enam pelgalt elutud. Kui me häälestume materiaalsesse maailma ja objektidevahelistesse suhetesse, avaneb uus vaatenurk. Esemed käituvad peaaegu nagu inimesed, igaühel neist on oma isikupära – teravad või siledad, külmad või soojad.“

„Lõppkokkuvõttes ei ole määrav, kas tulemus on maal või mõni muu meedium, kas materjalid on odavad või keerulised, kas tööd on minimalistlikus või baroklikus sõnavaras. Oluline on see, et teosed sisaldavad õiget segu jõududest, et need elustuksid ja et külastajad saaksid nendega suhestuda, peaaegu nagu kohtuksid inimesega. Kui see juhtub, ületavad materjalid iseennast. See, mis näib olevat pealispind, on vaid nahk, mille all peitub edasine elu.“

Henna Aho (s 1977) on multidistsiplinaarne soome kunstnik, kes on tuntud suurte, materjalipõhiste konstruktsioonide poolest. Ta on omandanud magistrikraadid Soome Kunstiakadeemias ja Helsingi Kunsti- ja Disainiülikoolis. Aho on saanud stipendiume, residentuuri ja tellimusi erinevatelt organisatsioonidelt, nagu Kone Sihtasutus, Soome Kultuurifond ja Vermont Studio Center (VT, USA, 2024). Tema tööd on esindatud selliste silmapaistvate institutsioonide kogudes nagu Saastamoinen Sihtasutus, Helsingi kunstimuuseum HAM, Oulu kunstimuuseum, Turu linn ja Soome riiklik kunstikomisjon.

Kaija Hinkula (s 1984) on soome nüüdiskunstnik. Hinkula uurib oma loomingus utoopiate loomist, fantaasia rolli igapäevases reaalsuses ja tulevikupiltide konstrueerimist. Hinkula on lõpetanud Helsingi Kunstiakadeemia kujutava kunsti magistriõppe. Tema teosed kuuluvad paljudesse kogudesse, näiteks Riigi Kunstikogusse ja Helsingi kunstimuuseumi kogusse.

Näitust toetavad: Soome Kultuurifond, Kone Sihtasutus ja Alfred Kordelini Sihtasutus.


On Friday, 15 November at 5 p.m., Henna Aho and Kaija Hinkula will open their joint exhibition “Material World” in the monumental gallery of the Tartu Art House. The curator of the exhibition is Jurriaan Benschop.

The two artists have created a world where materiality comes first. There is no storyline or theme, but just things as they are, with their specific colours and textures.
Entering this exhibition may give the impression of stepping into a different world, where the logic of daily life is replaced by another order. It is a material world: There are no people depicted here, the presence of objects in the room sets the tone. Yet, on closer inspection, the materials that make up the artworks are related to daily life, and are in that sense familiar. We see things that we know, or even that we use in domestic settings, such as a brush, some rope and gloves. Yet these objects come in a different context, thus losing their previous meaning and usefulness. What is it that they want to say?

“The artists’ aim,” explains the curator, “is not just to bring us close to the materials but to heighten our awareness of the objects around us until they seem alive, no longer inanimate. Once we tune into the material world and the relationships between objects, a new perspective opens up. Objects behave almost like people, each with its own personality: sharp or smooth, cold or warm.”

“In the end, it doesn’t matter whether the result is a painting or another medium, whether the materials are cheap or sophisticated, whether the works are in a minimal or baroque vocabulary. What counts is that the works contain the right mix of forces to come alive, and that visitors can relate to them, almost as if they were meeting people. If that happens, the materials transcend themselves. What seems to be a flat surface is just the skin of further life underneath.”

Henna Aho (b. 1977) is a multidisciplinary Finnish artist known for large-scale, material-based constructions. She holds a Master of Fine Arts degree from the Finnish Academy of Fine Arts and a Master of Arts degree from the University of Arts and Design Helsinki. Aho has received grants, residencies and commissions from various organisations, such as the Kone Foundation, the Finnish Cultural Foundation and the Vermont Studio Center (VT, USA, 2024). Her work is represented in the collections of prominent institutions, such as the Saastamoinen Foundation, HAM (the Helsinki Art Museum), the Oulu Art Museum, the City of Turku and the Finnish State Art Commission.

Kaija Hinkula (b. 1984) is a Finnish contemporary artist. Hinkula’s artistic work explores the creation of utopias, the role of fantasy in everyday reality, and the construction of images of the future. Hinkula graduated with a master’s degree in visual arts from the Academy of Fine Arts in Helsinki. Her works are included in many collections, such as the State Art Collection and the Helsinki Art Museum collection.

The exhibition is supported by the Finnish Cultural Foundation, The Kone Foundation and The Alfred Kordelin Foundation.

Rubriigid: Määratlemata | Henna Aho, Kaija Hinkula „Materiaalne maailm“ / Monumentaalgalerii / 15.11.–15.12.2024 kommenteerimine on välja lülitatud

Publikuprogramm näitusel

Jätka lugemist

Rubriigid: Määratlemata | Publikuprogramm näitusel kommenteerimine on välja lülitatud

Art Allmägi, Katrin Piile „Sümbioos” / Suur saal / 11.10.–10.11.2024

(Scroll down for English)

Reedel, 11. oktoobril kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis Art Allmägi ja Katrin Piile ühisnäitus „Sümbioos”.

Näitus on kunstnike koostöö kolmas ja viimane näitus, kus kunstimaailma püha kolmainsus – autor, idee, teos – on tõstetud uurimisobjektiks.

Ühiste näituste seeria eesmärgiks on olnud korrelatsioonipõhimõttel töötav loomeprotsess, kus on täheldatav vastastikune mõju. Osaliselt käest antud võimalus täielikult juhtida oma loomeprotsessi nihestab autori ja teose individuaalseid suhteid. Vastastikune loominguline peegeldus annab võimaluse uurida maali- ja skulptuurimeediumile omaseid tahke, mis tasapinnaliselt ruumilisse (või vastupidi) suundudes lisanduvad või lähevad kaduma.

Koostöö esimesel näitusel oli Piile maalidel Allmägi töödemõjutus/peegeldus. Teise koostöönäituse eesmärgiks oli luua kahel meediumil põhinev väljapanek, mille visuaalne keel ja ideeline taust moodustaks tervikliku keskkonna, mis hägustaks autorsuse piire. Et ring sulguks, on seeria viimasel näitusel Allmägi teosed mõjutatud Piile loomingust.

Kunstimajas eksponeeritavate Piile tööde tuumik pärineb viimasest ühisest koostööprojektist „Origami” ning seal näidatud teoste edasiarendustest. Allmägi teosed tõukuvad omakorda otseselt Piile eksponeeritavast. Samuti on Allmägi oma tööde valmistamisel võtnud lisaks vormilistele viidetele üle ka meetodid, mida Piile on kasutanud oma varasemas loomingus. Küsimus on vaid, mis läheb kaduma, mis jääb alles ja mis lisandub?

Art Allmägi (s 1983) on skulptor ja installatsioonikunstnik. Ta on lõpetanud Tartu Kõrgema Kunstikooli skulptuuri eriala (BA) 2008 ja Eesti Kunstiakadeemia skulptuuri eriala (MA) 2011. Näitustel osaleb aastast 2005 ning isiknäitustega alustas 2012 aastal. Teda on autasustatud Kristjan Raua preemiaga (2018), Ado Vabbe preemiaga (2017) ja Köler Prize’i publikupreemiaga (2016). Ta on üks kunstnikupalga saaja aastatel 2023‒2025.

Katrin Piile (s 1987) on maalikunstnik ja joonistaja. 2010. aastal lõpetas ta Eesti Kunstiakadeemia maalieriala. Näitustel on esinenud aastast 2006. 2019. aastast kuulub Eesti Maalikunstnike Liitu ja 2023. aastast Eesti Kunstnike Liitu.

Näitust toetab Eesti Kultuurkapital.


Meediakajastus

Lauraliis Jurkov. Skulptor Allmägi ja maalikunstnik Piile avasid Tartu Kunstimajas ühisnäituse “Sümbioos”. Kultuur.err.ee, 16. oktoobril 2024.


On Friday, 11 October at 5 p.m., Art Allmägi and Katrin Piile will open their collective exhibition “Symbiosis” in the large gallery of the Tartu Art House.

The exhibition is the third and final exhibition of the artists’ collaboration, in which the sacred trinity of the art world – author, idea and work – is elevated to an object of study.

The aim of the series of joint exhibitions has been to create a creative process based on the principle of correlation, with observable interaction. When partially handed over, the opportunity to fully control one’s own creative process dislocates the individual relationship between author and work. This mutual creative reflection provides a chance to explore the intrinsic facets of the media of painting and sculpture, which are added or lost as they move from the planar to the spatial (or vice versa).

In the first exhibition of the collaboration, Piile’s paintings were influenced/reflected by Allmägi’s work. The aim of the second collaborative exhibition was to create a dual-media exhibition, where the visual language and ideational background would form a cohesive environment that blurred the boundaries of authorship. In order to close the circle, the works created by Allmägi in the final exhibition of the series are influenced by the works of Piile.

The core of Piile’s works on exhibition in the Tartu Art House originate from the last joint collaboration project, “Origami”, and further developments of the works shown there. Allmägi’s works, in turn, are directly inspired by Piile’s work. Allmägi’s works incorporate, in addition to formal references, methods that Piile has used in her earlier work. The questions are: what is lost, what is retained and what is added?

Art Allmägi (b. 1983) is a sculptor and installation artist. He graduated from the Pallas University of Applied Sciences (BA) in sculpture in 2008 and from the Estonian Academy of Arts (MA) in sculpture in 2011. He has been participating in exhibitions since 2005 and started solo exhibitions in 2012. He has been awarded the Kristjan Raud Prize (2018), the Ado Vabbe Prize (2017) and the Köler Prize Audience Award (2016). He is one of the recipients of the Artist’s Salary 2023-2025.

Katrin Piile (b. 1987) is a painter and drawer. She graduated from the Estonian Academy of Arts in 2010 with a degree in painting. She has been exhibiting since 2006. She has been a member of the Estonian Painters Association since 2019 and the Estonian Artists’ Association since 2023.

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia.

Rubriigid: Määratlemata | Art Allmägi, Katrin Piile „Sümbioos” / Suur saal / 11.10.–10.11.2024 kommenteerimine on välja lülitatud

Mari Frühling „Jagatud ruum” / Väike saal / 11.10.–10.11.2024 

(Scroll down for English)

Reedel, 11. oktoobril kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses saalis tänavuse hotell Pallas maalikunsti stipendiumi pälvinud Mari Frühlingu isikunäitus „Jagatud ruum”.

Näitusel esitletud õlimaalide seeria on kannustatud soovist elada tasakaalukamas ühiskonnas, milles oskame rakendada empaatiat ka liikidele, kes ei suhtle inimkeeles, kuid kellega ometi peame ruumi jagama.

Frühlingu maalid on kui ruumid täis õhku ja vaikust, võimaldades mõtestada oma suhet iseenda ja teistega. Oma maalidel kõrvutab kunstnik naist ja kana, asetades ennast sümboolselt ühte ruumi olendiga, kelle suhtes on olnud ignorantne. Ta peab seda oluliseks, sest kui väheneks ebaõiglus teiste liikide suhtes, väheneks see loomulikul moel loodetavasti ka inimliigi sisestes suhtedünaamikates.

Mari Frühling mõtiskleb oma näitusega Tartu 2024 Euroopa kultuuripealinna peateema üle – ellujäämise kunstid. “Usun, et üks oluline ellujäämise eeldus on suutlikkus jagada ruumi nendega, keda me ei mõista. Minu maalid on metafooriks inimese intellektuaalsele kultuuriruumile, sest ainuüksi meie argine keelekasutus kujundab uskumusi teiste inimeste ja teiste liikide kohta,“ selgitab kunstnik.

Mari Frühling (s 1984) õpib Tartu Kõrgemas Kunstikoolis Pallas maalikunsti erialal. 2024. aastal pälvis ta Hotell Pallas maalikunsti stipendiumi.

SA Tartu Kultuurkapital, Hotell Pallas ja Kõrgem Kunstikool Pallas koostöös Tartu Kunstnike Liiduga asutasid hotell Pallase nimelise maalikunsti stipendiumi, aitamaks kaasa maalikunsti arengule ning üliõpilaste loomingulisele tegevusele. Stipendium määratakse kutsutud konkursi korras Pallase maaliosakonna ühele üliõpilasele või maksimaalselt kolmeliikmelisele grupile. Võitja pälvib lisaks 2000 euro suurusele stipendiumile ka näituseaja Tartu Kunstimajas. Varem on stipendiumi saanud Mia Melanie Saar, Maris Paal, Caroliina Luhamets ja Hedi Kuhi.

Kunstnik tänab: Kõrgem Kunstikool Pallas, Hotell Pallas, stipendiumikomisjoni liikmed, Tartu Kunstimaja, Kaspar Tamsalu ja Mati Foods.


Meediakajastus

Kaie Mölter. Leonardo DiCaprioga kohtunud kunstnik pani lõuendile naised ja kanad. 19. oktoobril 2024.

Aurora Ruus. Delta. Stuudiokülaline on kunstnik Mari Frühling. Klassikaraadio, 10. oktoobril 2024.


On Friday, 11 October at 5 p.m. this year’s laureate of the Hotel Pallas painting scholarship, Mari Frühling, will open her solo exhibition “Shared Space” in the small gallery of the Tartu Art House.

The oil paintings in the exhibition are inspired by the desire to live in a more balanced society in which we can show empathy for species that do not communicate in a human language, but with whom we share space.

Frühling’s paintings are like spaces full of air and silence, allowing you to think about your relationship with yourself and others. By juxtaposing a woman and a chicken on the same canvas, the artist symbolically places herself in the same space with a creature about which she used to be ignorant. She thinks that this is important, because if injustice towards other species were reduced, it would naturally also be reduced in interactions within the human species.

With her exhibition, Mari Frühling reflects on the theme set by the European Capital of Culture Tartu 2024: The Arts of Survival. “One prerequisite for survival is the ability to share space with those we do not understand. The paintings are a metaphor for the human intellectual culture, because our everyday use of language also shapes beliefs about other people and other species,” the artist explains.

Mari Frühling (b 1984) studies painting at the Pallas University of Applied Sciences. In 2024, she was awarded a painting scholarship by the Hotel Pallas.

The Hotel Pallas painting scholarship was founded by the Cultural Endowment of Tartu, the Hotel Pallas and the Pallas University of Applied Sciences in collaboration with the Tartu Artists’ Union to support the development of painting and the creative output of students. The scholarship is awarded to a single student or a group of at most three students. In addition to 2000 euros, an exhibition at the Tartu Art House is arranged for the winner(s). Previously the scholarship has been awarded to Mia Melanie Saar, Maris Paal, Caroliina Luhamets and Hedi Kuhi.

The artist thanks: the Pallas University of Applied Sciences, Hotel Pallas, members of the scholarship committee, the Tartu Art House, Kaspar Tamsalu and Mati Foods.

Rubriigid: Määratlemata | Mari Frühling „Jagatud ruum” / Väike saal / 11.10.–10.11.2024  kommenteerimine on välja lülitatud