3. juunil kell 11.00 algavad Tartu Kunstimuuseumis Tartu Ülikooli maalikunsti eriala bakalaureuse- ja magistritööde kaitsmised, mis jätkuvad Tartu Kunstimajas kell 12.00
Tartu Kunstimuuseumis eksponeeritakse 3. juuni -14. juuni magistriüliõpilase Marie Kõljalg`i isiknäitust “Thank You For Looking /Tänan et vaatasite”
Lõputööde näitused Tartu Kunstimajas, Kunstimaja galeriis ja Monumentaalgaleriis on avatud 3.juunist kuni 21. juunini.
Maalikunsti magistri- ja bakalaureusetööd 2015
Tartu Kunstimuuseum:
Marie Kõljalg (1984) magistritöö “Thank You For Looking” (juh. J.Elken) flirdib jälgimiskaamerate ja elektroonilise meedia poolt salvestatud igapäevatoimingute läbi kaduva privaatsusega ja sel pinnal tärkavate paranoiadega – indiviidid kes ühelt poolt kurdavad privaatsuse kadumise või isikuandmete kontrollimatu lekkimise üle, levitavad vabatahtlikult läbi sotsiaalmeedia võõrale silmale vaatamiseks intiimset informatsiooni enda kohta. Olla märgatud ja vaadatud, nii sotsiaalmeedia kui massimeedia poolt, iseloomustabki suurt osa nüüdisinimestest.
Näituse leitmotiiviks on Kõljalg valinud Gori 1928.a. karikatuuri, kus piitsutatakse inimlikke pahesid – pilapildil läbi lukuaugu piiluv elatunud naisterahvas konstrueerib piiratud informatsiooni baasil levitamiseks väljamõeldud kuulujutte. Kõljalg on oma maalid viimistlenud esteetilisteks, lamenukulaadseteks abstraktsioonideks, mille identsus algse Gori joonistusega on hoomatav vaid kitsale ringile, kes märkavad võrrelda tervikpilti detailidega.
Näitusega kaasneb ka 11.juunil toimuv performance kunstnikerühma “DIE JUNG” (Joonas Vangonen, Marie Kõljalg, Ahto Eller) esituses. <https://www.facebook.com/diejung> https://www.facebook.com/diejung
Tartu Kunstimaja:
Riina-Ingel Keskpaik (1987). Väga väikestest ja väga suurtest maalidest koosnev magistritöö komplekt “Memorabilia” (juh.V.Klemmer) keskendub mälule ja mäletamisele. Mälupilt on kallutatud rekonstruktsioon ja sellisena ülimalt subjektiivne, sellisena mitte millegagi erinedes “tavapärasest” maalikunsti teosest. Keskpaiga rekonstruktsioonid loovad läbi paralleelsete mälupiltide ja permutatsioonide omamoodi paralleelreaalsusi, maalitehniliselt on tööd hillitsetult esteetilised, veidi hüljatud ja morbiidsed.
Margus Lokk (1979) magistritöö “Viimane sekund” (juh. J.Elken) kangelastele, permanentse meelelahutamise tarbes elavale Y-generatsiooni esindajatele on nädalalõpp kui amokijooks, ettevalmistus kord nädalas toimuvaks viimsepäevaks.
Pop-kunsti võtestikus maalitud figuratsioonide keskmes on üheksast viieni tööd rabav kontorirott, kes baarikaklejast liiklushuligaaniks julgeb tõusta vaid oma kõige rajumates unistustes.
Siiri Jüris (1992) bakalaureusetöö “Kahe vahel/In between”(juh. J.Elken) on harvanähtavalt kindlalt portreekunsti võimalustele kaasaegse kunsti kontekstis keskenduv sari. Pendeldades abstraktse ja realistliku vormikeele vahel, suudab Jüris läbi baconlikku ängi ja gerhardricterliku tehnilise üleolekuga tuua pop-kunsti võtestikus lahendatud maaliseeriasse üksjagu personaalset tundlikkust. Need on noore naise maalitud portreed atraktiivsetest , kunstnikule huvipakkuvatest noortest meestest.
Anne Moggom (1957) bakalureusetöö “Peegeldused” (juh.A.Parmasto) esitab sarja loodusmotiivide põhjal ateljees maalitud suureformaadilisi, ilma horisondita, nüüdisaegselt kadreeritud maastikumaale. Autor keskendub vee kui elemendi käitumisele Eesti maastikel (maalide alusmaterjal on korjatud Võru- ja Jõgevamaal), me näeme peegelduste mängu tüünetel rabamaastikel, loojanguvärve jõe- ja järvesoppidel.
Tartu Kunstimaja galerii:
Helle Lõhmus(1962) bakalaureusetöö “Maastik mõne puuga/ Trees” (juh. J.Elken) on kuuest suureformaadilisest maalist koosnev näitusekomplekt, kus autor on keskendunud suurtele monumentaalsetele tüvedele. Puud on Lõhmuse enda sõnul kui näitlejad etenduses, linnaruumis on nad teadagi esmase kontakti hoidjad looduse ja võõrandunud inimese häiritud tajude vahel. Tehniliselt valdab Lõhmus oma maaliseerias nii ekspressiivset ja monumentaalset pintslikirja, jõudes hillitsetud punakas-hallika, lausa Rotholikult hõõguva koloriidini , et siis kasesalust vaimustudes rõõsat naturalismi väisata.
Tartu Kunstimaja Monumentaalgalerii:
Triin Marts (1987) bakalaureusetöö “Familiaarmaastik/Familiar Landscape”(juh.R.T.Moss) on katse ühendada mõttelisi konstruktsioone sümboliseerivate nõukogudeaegsete turnimis-ja ronimisredelite (ehk siis väikese inimese keeldude-käskude, autori alter ego) maailma ja vaba, puutumatu looduse stiihiat sümboliseerivat abstraktset laotust, tulemuseks erk ja mitmetähenduslik pildiruum.
Agnes Liping (1990) magistritöö “Okeaн 2015” (juh.A.Parmasto) koosneb abstraktse ekspressionismi võtmes maalitud 11 suureformaadilisest lõuendist, veerohke akrüülpigmendiga maalitud tööd on nonfiguraalsed, värv on neile kantud õhukese ja valguva kihina, autor seostab taolise tehnika tulemusel tekkivaid polümorfseid kujundeid naiselike ja feministlikena.
Maailmamerena sisaldab ookean endas kõike, ta on nii lahutaja, siduja, uputaja kui päästja, mida iganes. Valmis tõlgendusteks ja interpretatsioonideks on ka Lipingu maalisari.
Bakalaureusetööde juhendajad: Rauno Thomas Moss, Jaan Elken, Anne Parmasto
Magistritööde juhendajad: Jaan Elken, Veiko Klemmer, Anne Parmasto
Näituste pressitekst/kujundus: Jaan Elken, <mailto:jaan.elken@ut.ee> jaan.elken@ut.ee
Tel: 554 0544
Tartu Kunstimuuseum
Raekoja plats 18, Tartu
3.-14.juuni 2015
K, R–P 11–18 / N 11–21
T: 744 1920
Tartu Kunstimaja
Vanemuise 26, Tartu
Indrek Grigor, tel 5559 1425
galerist@kunstimaja.ee
3. juuni – 21. Juuni 2015
K-E 12-18
Ene Paldre
Tartu Ülikool
FL kultuuriteaduste ja kunstide instituut
kunstide osakond
õppekorralduse spetsialist
tel: 737 5669
e-post: ene.paldre@ut.ee