„NAINE&NAINE: Ellujäämise kunst“ / Väike saal / 12.04.–19.05.2024

(Scroll down for English)

Reedel, 12. aprillil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses saalis kunstiprojekti „Pärnu-Tartu-Pärnu kunstiekspress“ raames grupinäitus „NAINE&NAINE: Ellujäämise kunst“. Näituse kuraator on Marian Grau.

Näitus kõneleb naise positsioonist kaasaegses ühiskonnas ning vaatleb läbi erinevate pilkude, kuidas naisena klišeedest ja stereotüüpidest küllastunud maailmas iseendaks jääda. Vaatajani tuuakse viie naiskunstniku looming, kus käsitletakse kas otsesemalt või kaudsemalt naisena ellujäämise erinevaid strateegiaid. 

Primitiivsetes ühiskondades võib olla vale sugu elu ja surma küsimuseks. USA fotokunstnik Jill Peters dokumenteerib Albaania vannutatud neitsisid. „Vannutatud neitsi” on sadu aastaid vanasse traditsiooni kuuluv mõiste, millega tähistatakse Balkani külades elavaid bioloogilisi naisi, kes on varases eas otsustanud oma ülejäänud eluks omandada mehe sotsiaalse identiteedi.

Tänavusel Veneetsia kunstibiennaalil Armeenia paviljoni esindav Turkmenistani päritolu fotokunstnik Lilia Li Mi Yan käsitleb oma fotoseerias „Küps ilu” vananemist. Kunstnik vaatleb, kuidas keskea ületanud naised suhtuvad oma kehasse ja mil määral nad tunnevad end ilusana, ihaldatuna, seksuaalsena.

Seksuaalsuse, naudingute ja õnne omavahelisi seoseid käsitleb oma keskkonnasõbraliku installatsiooniga ka Sandra Jõgeva. Meie aja tuntuima naudingute-koolitaja Epp Kärsini yoni-massaaži tundidest mahakantud seksinukke taaskasutades on Jõgeva loonud interaktiivse installatsiooni, millega lähemalt tuvudes on igal ühel võimalik saada isiklik sõnum, kuidas oma elus õnn naeratama panna. 

Sotsiaalmeedia ajastu ideaale analüüsib Berliinis tegutsev Itaalia kunstnik Valeria Vavoom. Näituse jaoks materialiseerunud digikunst tõlgendab Instagrami suundumusi ja norme hüperkarakteriseeritud tegelaste kaudu, kes võitlevad meie aja ambitsioonide ja hirmudega.

Mare Tralla fragment installatsioonist „Meil on veel kana kitkuda” on dokumentatsioon ja mõtteline jätk kunstniku samanimelisest performance’ist  South London Galeriis (2018). Repressiivsete sõnadega mängiv teos viitab jätkuvale vajadusele rääkida selgeks soo ja võimuga seotud küsimusi ning võitlus võrdsuse ja võimu eest kestab edasi.

Näitusel oalevad kunstnikud Jill Peters, Mare Tralla, Valeria Vavoom, Lilia Li Mi Yan ja Sandra Jõgeva.

Näitust toetavad Eesti Kultuurkapital ja Pärnu linn.

Kunstiprojekt „Pärnu-Tartu-Pärnu kunstiekspress“ on osa Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024 lisaprogrammist.


Meediakajastus

Ode Maria Punamäe. Pärnu Kunstisuvi toimub sel aastal Tartus. Kultuur.err.ee, 18. aprillil 2024.


On Friday, 12 April at 5 p.m., the group exhibition “WOMAN&WOMAN: The art of Survival” will open in the small gallery of the Tartu Art House as part of the art project “Pärnu-Tartu-Pärnu Art Express”. The curator of the exhibition is Marian Grau.

The exhibition focus on the positions of women in today’s society and examines how to remain yourself as a woman in a world saturated with clichés and stereotypes. Five female artists work will introduced in the exhibition, either directly or indirectly deal with various strategies for surviving as a woman. 

In primitive societies, the wrong gender can be a matter of life and death. Jill Peters, an American photojournalist, documents the sworn virgins of Albania. The “sworn virgins“ are concept a dating back hundreds of years that refers to biological women living in Balkan villages who have decided at an early age to assume the social identities of men for the rest of their lives.

Lilia Li Mi Yan, a photo artist from Turkmenistan, representing the Armenian Pavilion at this year’s Venice Art Biennale, deals with aging in the photo series called Mature Beauty. Li Mi Yan looks at how middle-aged women feel about their bodies and to what extent they feel beautiful, desirable, and sexual.

In her environmentally friendly installation, Sandra Jõgeva also discusses the interrelationships of sexuality, pleasure and happiness. Jõgeva has created an interactive installation by reusing the sex dolls left over from the yoni-massage classes of Epp Kärsin, the most famous Estonian pleasure-educator. By familiarising oneself with it more closely, one can receive a personal message on how to make happiness blossom in their life. 

Valeria Vavoom, an Italian artist based in Berlin, analyses the ideals related to the age of social media. The digital art materialised for the exhibition interprets Instagram trends and norms through hyper-characterised characters who struggle with the ambitions and fears of our time.

Mare Tralla’s fragment from the installation titled We Have More Chickens to Pluck is the documentation and mental continuation of the artist’s performance of the same name in the South London Gallery (2018). The work, which plays with repressive words, points to the need to keep speaking out about issues of gender and power, and to continue the struggle for equality and power.

Participating artists: Jill Peters, Mare Tralla, Valeria Vavoom, Lilia Li Mi Yan and Sandra Jõgeva.

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia and the city of Pärnu .

Art project “Pärnu-Tartu Art Express” is part of the European Capital of Culture Tartu 2024 additional programme.

Rubriigid: Määratlemata. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.