(Scroll down for English)
Neljapäeval, 15. märtsil kell 18.00 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis Peeter Lauritsa kuraatornäitus „Surnu suusad ehk kuidas kirjeldada metsa digitaalsetele jänestele”.
Näitus kõnetab kahekümne kahe kunstniku kaasabil orkestreerituna meile kõigile aktuaalset surma teemat põlislooduse kontekstis. Valitud kunstnikud moodustavad võrgustiku, risoomse välja, kus kõik osalised on väga erinevad – nad töötavad eri väljendusvahenditega, on eri vanuses ja vastandlike elukogemustega. Kõik tegelevad metsa maagiliste aspektidega, kuid teevad seda igaüks omal moel. Peaaegu kõik tööd on valminud spetsiaalselt selleks näituseks.
Laurits lisab: „On terve rida asju, mis käivad üksikule inimesele üle jõu või üle mõistuse. On asju, mis ei mahu inimese vaatevälja – neile lähenemiseks tuleb väga kaugele taganeda või hoopis pugeda küülikuurgu ja tekitada lisadimensioon. Risoomne resonants on taolise lisadimensiooni korraldamiseks täiesti kohane võte. 22 kunstnikku on astunud enesest mööda, välja ja kõrvale – vaadanud otsa metsale ja surmale – ning tulemuseks on polürütmiline näitus.”
Näitusel osalevad kunstnikud Jaanika Arum ja Herkki E Merila, Toomas Kalve, Madis Katz, Meelis Kihulane, Laurentsius, Peeter Laurits, Edward von Lõngus, Arne Maasik, Epp Margna, Kadri Mälk, Maris Männik ja Martin Rästa, Valdur Ohakas, Norman Orro, Darja Popolitova, Ruudu Rahumaru, Kristel Saan, Uku Sepsivart, Maria-Kristiina Ulas, Taavi Varm, Riina Varol.
Graafiline kujundaja Norman Orro.
Peeter Laurits (snd 1962) on fotokunstnik, kes seekord valib kuraatori rolli. Antud näitus haakub tema Tartu Ülikooli vabade kunstide külalisprofessuuri loengusarjaga “Metsik esteetika ehk kuidas kirjeldada metsa digitaalsetele jänestele”. Näituse esmaesitlus toimus Vaal galeriis 2017. aasta oktoobris, Tartu versioonis on lisandunud kaks kunstnikku ja mitmed kunstnikud esinevad uute töödega.
On Thursday, 15 March at 6 p.m. Peeter Laurits’ curatorial exhibition “Dead Man’s Skis or How To Describe the Forest to Digital Rabbits” will be opened in the large gallery of the Tartu Art House.
Orchestrated with the help of twenty two artists, the exhibition addresses a theme that applies to everyone these days: how to describe the forest to digital rabbits. The selected artists form a network, a rhizome, in which all parts differ substantially: they use various means of expression, are of diverse ages, and possess a multitude of life experiences. Each of them is involved in the forest’s magical aspects, but does so in his or her own way. Nearly all the works have been made specially for this exhibition.
Laurits adds: „There exists a whole range of things that go far beyond a single person’s capability or comprehension. There are things that cannot fit into a person’s field of vision: one must back up very far to approach them. Or duck into a rabbit hole and create an extra dimension. Must throw the three-dimensional space like a curveball through the drifts of time. Must untie the mind’s knots. Must step past, outside and beside oneself. Rhizomic resonance is an instrument that is well suited for launching such an extra dimension. The result is a multimodal exhibition that stimulates synesthesia.”
Participating artists: Jaanika Arum and Herkki E Merila, Toomas Kalve, Madis Katz, Meelis Kihulane, Laurentsius, Peeter Laurits, Edward von Lõngus, Arne Maasik, Epp Margna, Kadri Mälk, Maris Männik and Martin Rästa, Valdur Ohakas, Norman Orro, Darja Popolitova, Ruudu Rahumaru, Kristel Saan, Uku Sepsivart, Maria-Kristiina Ulas, Taavi Varm, Riina Varol.
Graphic design Norman Orro.
Peeter Laurits (b 1962) is a photographic artist who has taken on the role of the curator. The present exhibition is thematically connected to his lecture series “Wild Aesthetics or How to Describe the Forest to Digital Rabbits” at the University of Tartu where he is currently a visiting professor of liberal arts. The first version of the exhibition took place in October 2017 in the Vaal Gallery in Tallinn. The version in Tartu introduces two additional artists and many others present new works.