Kristi Kongi ja Mare Vint „Selleks, et tajuda valgust, pead sulgema silmad” / Suur saal / 11.11.–11.12.2022

(Scroll down for English)

Reedel, 11. novembril kell 18.00 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis maalikunstnik Kristi Kongi ja graafik Mare Vindi ühisnäitus „Selleks, et tajuda valgust, pead sulgema silmad“.

Esmapilgul näib nende kahe vägagi individuaalse käekirjaga looja positsioon olevat lausa vastandlik. Mare Vindi metafüüsilised, peaaegu mustvalged maastikud nõuavad oma tagasihoidlikus pingestatuses vaikset mõtisklust. Kristi Kongi seevastu rahmab vaataja oma lõputult värvikirevasse maailma, kus sügavad tumedad tooniüleminekud vahelduvad pastelsete variatsioonidega, ning rõhutab teoseid ümbritsevat ruumi kaasates veelgi oma loomingu kõikehõlmavust.

Kuid värvil ja selle (pea täielikul) puudumisel on siiski ühisosa: valgus. Mõlemad kunstnikud on seda oma teostes nii otseselt kui kaudselt kasutanud ning selle kohalolu, kui nii võib öelda, ka kujutanud. Kuna valgus on nende ühisosa, pakuvad nad vaatajale erinevaid viise ja võimalusi selle tunnetamiseks, mille tulemusel moodustub galeriisse erinevate aegade ja kohtade rütmis kulgemine, kus värv ja värvitus asuvad koos teineteist esile tõstma.

Kuraator Peeter Talvistu tegi kunstnikele ettepaneku teha ühine näitus juba 2018. aastal ning mõlemad autorid läksid sellega koheselt kaasa. „Nägin neis mõlemas teatud sarnast läbitunnetatust ning mul polnud kordagi arvamust, et nad hakkaksid galeriis omavahel konkureerima, vaid pigem mõjuksid toetavalt. Kahjuks hakkas Mare tervis halvenema ning praegu pole teda enam meiega, et lõpliku tulemuse osas sõna sekka öelda. Samas on Kristi saanud mitu aastat Mare loomingu peale mõelda ning sellest inspireerituna nii enda töid kui tervet näitusekomplekti komponeerida.“

Kristi Kongi (s 1985) on õppinud Tartu Kõrgemas Kunstikoolis ja Eesti Kunstiakadeemias. Muuhulgas on ta olnud Sadolini kunstipreemia (2013, nüüd AkzoNobel), Konrad Mäe preemia (2017) ja Eesti Kultuurkapitali kujutava ja rakenduskunsti sihtkapitali aastapreemia (2021) laureaat. Ajavahemikus 2022–2024 on ta üks kunstnikupalga saajaid. Kuigi Kongil on hiljuti Tartus toimunud isikunäituseid Kogo galeriis, oli tema viimane ülesastumine Tartu Kunstimajas 2013. aastal.

Mare Vint (1942–2020) lõpetas Eesti Riikliku Kunstiinstituudi klaasikunstnikuna, kuid on peamiselt tuntud graafiku ja joonistajana. Kristjan Raua preemia ja Valgetähe IV klassi teenetemärgi kõrval sai ta 2019. aastal Eesti Kultuurkapitali kujutava ja rakenduskunsti sihtkapitali elutööpreemia. 1987. aastal toimus tal koos Andres Toltsiga ühisnäitus Tartu Kunstimajas.

Näituse graafiline kujundaja on Tuuli Aule.

Täname: Ahti Lill, Gristel Mänd, Eesti Kultuurkapital, AkzoNobel, Eventech.

Näitus toimub dialoogis Kogo galerii projektiga „Laura Põld Andres Toltsiga. Ühised jooned, jääkaru ja elevant“ (25.11.2022–28.01.2023, kuraator Šelda Puķīte). 10. detsembril kell 15.00 toimub Kogo galeriis algav ja Tartu Kunstimajas lõppev näituste jalutuskäik ning kunstnike ja kuraatorite vestlus.

„Selleks, et tajuda valgust, pead sulgema silmad“ on avatud 11. detsembrini.


Meediakajastus

Erkki Luuk. Suur maalritöö. Kunst.ee 2023/1.

Elnara Taidre. Dialooginäituste dialoog. Sirp, 2. detsembril 2022.

Tiina Kolk. Valguse ja värvi vaimustav dialoog – seda peab oma silmaga nägema! Postimees, 1. detsembril 2022.

Raimu Hanson. Masendavaid sügistoone mahendab värviline kunst. Tartu Postimees, 15. novembril 2022.

Ave Häkli. Tartus avati maalikunstnik Kristi Kongi ja graafik Mare Vindi ühisnäitus. Kultuur.err.ee, 14. novembril 2022.


On Friday, 11 November at 6 p.m. the exhibition “To Sense the Light, You Must Close Your Eyes”, with the works of the painter Kristi Kongi and printmaker Mare Vint, opens in the large gallery of the Tartu Art House.

At first glance, the handwriting of these too very individual authors seems almost contradictory. Mare Vint’s metaphysical, nearly black-and-white landscapes demand that their discreet tension be quietly contemplated. Kristi Kongi, however, yanks the viewer into her endlessly colourful world, where deep dark tonal gradients are interspersed with pastel variations and, by including the space surrounding the works of art, she emphasises the comprehensive nature of her oeuvre.

But colour and its (almost complete) lack have something in common: light. Both artists have used it in their works directly and indirectly. Although light is a shared theme, they offer viewers different ways and opportunities to perceive it. As a result, a wandering rhythm of different times and places is created in the gallery, where colour and colourlessness start to highlight each other in unison.

The curator Peeter Talvistu proposed a joint exhibition to the artists way back in 2018 and both authors enthusiastically agreed. “For me, both of them have a similar immersive approach and I have never felt that their works would compete in the gallery space. Instead, I saw this as an experience where two sides would support each other. Unfortunately, Mare’s health deteriorated and she is no longer with us to shape the final outcome. Kristi, however, has had many years to contemplate Mare’s oeuvre and has been inspired to make new works and to compose the actual exhibition.”

Kristi Kongi (b 1985) has studied in the Tartu Art College and the Estonian Academy of Arts. She has been awarded the Sadolin Art Award (2013, currently the AkzoNobel Art Award), the Konrad Mägi Award (2017) and the Annual Award of the Visual and Applied Arts Endowment of the Cultural Endowment of Estonia (2021). During the period 2022–2024, she is one of the receivers of Estonia’s artist’s salary. Although Kongi has recently had exhibitions in Tartu in the Kogo Gallery, her works last appeared in the Tartu Art House in 2013.

Mare Vint (1942–2020) graduated from the Estonian State Art Institute as a glass artist but is primarily known as a printmaker and drawer. Besides the Kristjan Raud Award and the Fifth Class of the Order of The White Star, in 2019 she received the lifetime achievement award from the Visual and Applied Arts Endowment of the Cultural Endowment of Estonia. In 1987, she held a joint exhibition with Andres Tolts in the Tartu Art House.

The exhibition’s graphic design is by Tuuli Aule.

Thanks: Ahti Lill, Gristel Mänd, Cultural Endowment of Estonia, AkzoNobel and Eventech.

The exhibition takes place in dialogue with the Kogo Gallery project “Laura Põld with Andres Tolts. Common Threads, Polar Bear and Elephant” (25.11.2022–28.01.2023, curator Šelda Puķīte). On 10 December at 3 pm a walk and talk between the artists and the curators will begin in the Kogo Gallery and conclude in the Tartu Art House.

“To Sense the Light, You Must Close Your Eyes” will remain open until 11 December.

Rubriigid: Määratlemata | Kristi Kongi ja Mare Vint „Selleks, et tajuda valgust, pead sulgema silmad” / Suur saal / 11.11.–11.12.2022 kommenteerimine on välja lülitatud

Kersti Rattus „Muutuste aed” / Väike saal / 11.11.–11.12.2022

(Scroll down for English)

Reedel, 11. novembril kell 18.00 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses saalis Kersti Rattuse isikunäitus „Muutuste aed“.

Näitus on sissevaade kunstniku viimase aja otsingutesse ja sisuline vaade kunstniku poolt käidud teele.

Näitusel olevad tööd on ühel või teisel viisil pühendatud taimede elule. Tööde hulgas on aga ka üks maal varasemast ajast, mil inimsuhted tundusid kogu eksistentsi ära määravat, ning üks kangatrükk meenutab samuti neid ammuseid aegu.

„Aed kui metafoor võib üsna üle ekspluateeritud olla, aga mulle on see praegusel eluhetkel väga hinge- ja ihuligi,“ mõtiskleb kunstnik. „Seitsmekümneseks saades olen taibanud, et minu aed on mulle omamoodi elust väljumise strateegia, vaikne kõiksusesse ja igavikku lahustumine. Oma aias kohtun päriselt nii elu lõplikkuse kui lõpmatusega, aias tunnen isiklikku osadust selles elumüsteeriumis.“

Kersti Rattus (s 1952) õppis ERKIs teatrikujundust ja maalikunsti. 1995. aastast on ta olnud Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia õppejõud (aastast 1997 dotsent), õpetades maali, kompositsiooni ja teatrikunsti visuaaltehnoloogiat. Kujundanud aastast 1997 Viljandi pärimusmuusika festivali ja aastatel 2006–2012 Tartu Hansapäevade esinemispaiku. Ta on rühmituse Para ’89 üks asutajaliikmeid. 1990. aastal pälvis Rattus Konrad Mäe medali.

Näitust toetab Eesti Kultuurkapital.
Näitus on avatud 11. detsembrini.


Meediakajastus

Raimu Hanson. Masendavaid sügistoone mahendab värviline kunst. Tartu Postimees, 15. novembril 2022.


On Friday, 11 November at 6 p.m. Kersti Rattus opens her solo exhibition “A Garden of Change” in the small gallery of Tartu Art House.

The exhibition is an insight into the artist’s recent explorations and an overview of the path the artist has taken in her career.

The works in the exhibition are in one way or another dedicated to the life of plants. Among the new works, however, there is also a painting from an earlier time, when human relationships seemed to determine the entire existence, and a textile print recalling the long-ago times.

“Although a garden as a metaphor has been used a lot, at this point in my life it is very close to my body and soul,” the artist contemplates. “Turning seventy, I have realised that in a way a garden is an exit strategy from life for me. A quiet way of dissolving into the whole, the eternity. In my garden I meet both the finiteness and the infinity of life, I feel my personal part in this mystery of life.”

Kersti Rattus (b 1952) studied theatre design and painting at the State Art Institute. She has been a lecturer at the Viljandi Culture Academy since 1995 (assistant professor since 1997), teaching painting, composition and visual technologies of scenography. Since 1997, she has designed the Viljandi Folk Music Festival and in 2006–2012 the performance venues of the Tartu Hanseatic Days. She is one of the founding members of the group “Para -89”. In 1990, Rattus was awarded the Konrad Mägi Award.

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia.
The exhibition is open until 11 December.

Rubriigid: Määratlemata | Kersti Rattus „Muutuste aed” / Väike saal / 11.11.–11.12.2022 kommenteerimine on välja lülitatud

Erik Alalooga „Vabastatud masinad” / Monumentaalgalerii / 11.11.–11.12.2022

(Scroll down for English)

Reedel, 11. novembril kell 18.00 avatakse Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis Erik Alalooga isikunäitus „Vabastatud masinad“.

Kunstnik kutsub kõiki kümblema lainetavas helimassiivis, sest monumentaalgalerii on täidetud helimasinatega. Suured ja väikesed, akustilised ja võimendatud, mahedad ja agressiivsed, kiired ja aeglased objektid võimaldavad kogeda erinevaid helimustreid piiramatus kombinatsioonide valikus.

Kunstnik selgitab: „Masinate vabastamise kampaania käigus on õnnestunud anda uus identiteet kümnele auto kojamehemootorile ning viiele diskokera mootorile. Enam iial ei pea need sooritama tuimasid liigutusi, et nühkida tuuleklaasilt veepiisku ja linnusitta ega ketrama ööde kaupa tobedat peegelkera higiste ja hööritavate kehade rõõmuks. Monotoonsed rütmid on asendunud dünaamilistega. Lakkamatult soontes pulseeriva alalis– või vahelduvvoolu asemel tuksleb masin juhusegeneraatori ettearvamatutes rütmides. Kapotikaane alust klaustrofoobiat või ööklubi lae üksindust igaveseks hüljates moodustatakse oma mudelikaaslastega ühendatud süsteeme, luuakse kaleidoskoopilisi rütmimustreid ning domineeritakse ruumis. Inimene on siin vaid vaatleja.“

Erik Alalooga (s 1974) on Tallinnas elav visuaalkunstnik, esitaja, lavastaja, helikunstnik, õpetaja ning kultuurikorraldaja. Ta on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemias skulptuurieriala ja magistrikraadi omandanud interdistsiplinaarsetes kunstides. 2018. aastast alates õpib Eesti Muusika ja Teatriakadeemia teatrikunsti doktoriõppes. Ta on töötanud EKA IDK õppetooli dotsendina (2006–2010) ning tegevuskunstide õppetooli juhatajana (2010–2013). Hetkel töötab EKA skulptuuri stuudio juhatajana. Alalooga on esinenud näituste ja performance´ite ning eksperimentaalkontsertidega Eestis, Põhja- ja Baltimaades, Saksamaal, Portugalis, Tšehhis, Venemaal, Šveitsis, Austrias, Prantsusmaal, USA-s, Austraalias.

Näitust toetab Eesti Kultuurkapital.
Näitus on avatud 11. detsembrini.


Meediakajastus

Raimu Hanson. Masendavaid sügistoone mahendab värviline kunst. Tartu Postimees, 15. novembril 2022.

Raimu Hanson. VIDEO ⟩ Vabastatud masinad tekitavad tukslevaid helimassiive. Tartu Postimees, 14. novembril 2022.

Merit Maarits. Erik Alalooga näitusest “Vabastatud masinad”: selliseid Hiinast ei telli. Kultuur.err.ee, 10. novembril 2022.


On Friday, 11 November at 6 p.m. Erik Alalooga opens his solo exhibition “Liberated Machines” in the monumental gallery of Tartu Art House.

The artist invites everyone to bathe in an undulating sound array because the monumental gallery is filled with acoustic machines. Large and small, acoustic and amplified, soft and aggressive, fast and slow objects allow you to experience different sound patterns in an unlimited range of combinations.

The artist explains: “During the campaign to liberate the machines, we managed to give a new identity to ten car windscreen wiping engines and five disco ball engines. Never again will they have to perform the dull movements of scrubbing water droplets and bird droppings from the windshield or spinning a silly mirror ball for nights on end for the joy of sweaty and squirming bodies. Monotonous rhythms have been replaced by dynamic ones. Instead of direct or alternating current pulsating incessantly through the grooves, the machine beats in the unpredictable rhythms of a random generator. By forever abandoning the claustrophobia of an engine compartment or the loneliness of a night club ceiling, instead forming systems with their companions and creating kaleidoscopic rhythm patterns in order to dominate the space. Man is only an observer here.”

Erik Alalooga (b 1974) is a visual artist, performer, director, sound artist, teacher and cultural organiser living in Tallinn. He graduated the Estonian Academy of Arts (EKA) with a bachelor’s degree in sculpture and acquired a master’s degree in interdisciplinary arts. Since 2018, he has been studying at the Estonian Academy of Music and Theater doctoral studies. He has worked as an associate professor of the Interdisciplinary Art Department of EKA (2006–2010) and as the head of the Performing Arts Department (2010–2013). He currently works as the head of the EKA sculpture studio. Alalooga has presented exhibitions, performances and experimental concerts in Estonia, the Nordic and Baltic countries, Germany, Portugal, the Czech Republic, Russia, Switzerland, Austria, France, the USA, and Australia.

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia.
The exhibition is open until 11 December.

Rubriigid: Määratlemata | Erik Alalooga „Vabastatud masinad” / Monumentaalgalerii / 11.11.–11.12.2022 kommenteerimine on välja lülitatud

Cloe Jancis ja Sigrid Viir „Teine vaatus. Tõlkes leitud” / Suur saal / 07.10.–06.11.2022

(Scroll down for English)

Reedel, 7. oktoobril kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis Cloe Jancise ja Sigrid Viiri ühisnäitus „Teine vaatus. Tõlkes leitud“.

Pildikeele abil kujutavad kunstnikud näitusel argiabsurdi ja analüüsivad sotsiaalseid konstruktsioone. Läbivateks teemadeks on inimeste ja esemete üheti mõistetava
funktsionaalsuse vaatlemine, naise erinevad isiklikud ja ühiskondlikud rollid ning nende kujutamine.

Jancise ja Viiri koostöö tugineb visuaalsel mõttevahetusel, mille käigus teineteise ideid tõlgendatakse ning fotosid uuteks kujutisteks ja objektideks ümber tõlgitakse. Tööprotsessi ainukeseks kehtivaks reegliks on visuaalne tõlkeprotsess, sõnu ei kasutata.

Tööprotsessi skeem: I vaatus: C teeb foto, S vastab fotoga, C ja S tõlgivad valitud 5 + 5 fotot skulpturaalseteks objektideks. II vaatus (käesolev näitus): C teeb foto, S vastab fotoga, C ja S tõlgivad 6 + 6 fotot skulpturaalseteks objektideks, C ja S tõlgivad I vaatuse 5 + 5 objekti uuesti fotodeks.

„Teine vaatus. Tõlkes leitud“ on jätk näitusele „Mõnel reipamal päeval paned sa oma maski peegli ees liiga tugevasti ette, nii et see hammustab su nahka“ (2021, Temnikova & Kasela galerii).

Cloe Jancis (s 1992) on foto, video ja installatsiooni meediumites töötav kunstnik. Ta on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia fotograafia eriala (BA, 2018) ning õpib praegu Eesti Kunstiakadeemia vabade kunstide teaduskonnas kaasaegse kunsti magistriprogrammis. Jancist paeluvad naise sotsiaalne kuvand ja erinevad igapäevased rollid, ning sellega seotud müüdid ja ootused. Oma viimaste aastate loomingus on Jancis keskendunud objektidele ja rituaalidele, mida naiselikkusega seostatakse.

Sigrid Viir (s 1979) on foto- ja installatsioonikunstnik, kes elab ja töötab Tallinnas. Ta on õppinud kultuuriteooriat Eesti Humanitaarinstituudis ning lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia fotograafia eriala. Kunstnikuna huvitub ta inimeksistentsi argipäevastest tahkudest ja seda saatvast sotsiaalsete kokkulepete rägastikust, töö totaalsuse ja isikliku vaba aja piirialast ning visuaalse keele küsimustest. Sigrid on kunstikollektiivi Visible Solutions OÜ üks kolmest liikmest. Ta on aktiivselt osalenud näitustel Eestis ja mujal. Teda on tunnustatud Noore kunstniku preemiaga (2009), on olnud Köler Prize 2011 nominent ning osalenud Visible Solutions OÜ-ga Manifesta 9-l (2012). Ta on kahel korral pälvinud Kultuurkapitali kujutava ja rakenduskunsti sihtkapitali aastapreemiaga (2013 ja 2019).

Näitust saatvad tekstid on kirjutanud Anti Saar ja Maris Karjatse.
Näituse graafiline kujundus: Anna Kaarma.

Täname: Treiarei, Johannes Säre, Magav Magma, Aadu Lambot.
Näitust toetab Eesti Kultuurkapital.

Näitus on avatud 6. novembrini.


Meediakajastus

Joanna Hoffmann. Tõlkes küpseks. Sirp, 4. novembril 2022.

Raimu Hanson. Uute näituste vaatajad kohtuvad nii huumori kui ka ängiga. Tartu Postimees 11. oktoobril 2022.

Ode Maria Punamäe. Tartu Kunstimajas avati kolm uut näitust. Kultuur.err.ee, 10. oktoobril 2022.


On Friday, 7 October at 5 p.m. Cloe Jancis and Sigrid Viir will open their joint exhibition “The Second Act. Found in Translation” in the large gallery of Tartu Art House.

With the help of visual language, the artists in the exhibition depict the everyday absurd situations and analyse social constructions. The common themes are understanding and depiction of people and objects as well as the various personal and social roles of women.

The collaboration between Jancis and Viir is based on a visual exchange of thoughts. They interpreted each other’s ideas and translated each other’s photographs into new images and objects. The only rule of their working process is to use a visual process of translating where words are not used.

Working process: Act I: C takes a photo, S responds with a photo, C and S translate selected 5+5 photos into sculptural objects. Act II (present exhibition): C takes a photo, S responds with a photo, C and S translate 6+6 photos into sculptural objects, C and S translate the 5+5 objects from Act I again into photos.

“The Second Act. Found in Translation” is a follow-up to their previous co-exhibition, “In front of the mirror, on a day full of enthusiasm, you put your mask on too heavily, it bites your skin” (2021, Temnikova & Kasela Gallery).

Cloe Jancis (b 1992) is an artist working in the media of photography, video and installation. She graduated from the Estonian Academy of Arts with a bachelor’s degree in photography (2018) and is currently studying in the master’s programme of the Faculty of Liberal Arts at the Estonian Academy of Arts. Jancis is fascinated by the social image and daily roles of women and the myths and expectations related to these. In recent years, she has focused on objects and rituals associated with femininity.

Sigrid Viir (b 1979) is a photo and installation artist from Tallinn. She has studied cultural theory at the Estonian Institute of Humanities and graduated from the department of photography at the Estonian Academy of Arts. As an artist, Viir is interested in the daily aspects of human existence and the related tangle of social agreements, the borderline between the totality of work and personal time of rest as well as the themes of visual language. Sigrid is one of the three members of the art collective Visible Solutions LLC. She has actively taken part in exhibitions both in Estonia and abroad. She was nominated for the Köler Prize (2011), has participated in Manifesta 9 (2012) with Visible Solutions LLC and has received the Annual Award of the Cultural Endowment of Estonia twice (2013, 2019).

Texts accompanying the exhibition: Anti Saar and Maris Karjatse.
Graphic design of the exhibition: Anna Kaarma.

Thanks: Treiarei, Johannes Säre, Magav Magma, Aadu Lambot.
The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia.

The exhibition is open until 6 November.

Rubriigid: Määratlemata | Cloe Jancis ja Sigrid Viir „Teine vaatus. Tõlkes leitud” / Suur saal / 07.10.–06.11.2022 kommenteerimine on välja lülitatud