(Scroll down for English)
Anna-Maria Saar on nii väga raskete kui äärmiselt efemeersete materjalidega tegelev ehtekunstnik, kelle jaoks on olulised hetked, mida ehted sümboliseerivad, ning lood, mida nad oma kohalolus jutustavad. Varasematele vahenditele nagu kuivanud merikapsas ja üksikud juuksekarvad on antud näitusel lisandunud õietolm ja armid. Ruumis sisalduv õhulisus ja kõhklev kahevahelolek tekitavad olukorra, kus terve näitus mõjub kunstniku autoportreena.
Hollandi kunstiloolane Liesbeth den Basten on varasemalt öelnud: „Anna-Maria Saar ühendab töödes kehal kantava ehte ja fotograafia. Tema tööd kirjeldavad isikliku elu kogemusi ja inimsuhteid üldiselt.” Taolistest mõtetest lähtuvalt võib väita, et Anna-Maria jaoks on kõige suuremaks ehteks inimene ise.
Anna-Maria lisab: „Mu elus on väljavalgustuvad hetked, ehedad inimesed, teinekord teravad. Mõni jätab armi, mõni jääb meelde ja mõjutama. Vahel jään kinni nii nendesse, kui kohtadesse, kus viibin. Erilised hetked võivad kesta igaviku. On fookus, on suunatud valgus, on vaakumis heli või valitud muusika.”
Anna-Maria Saar (snd 1988) on 2011. aastal omandanud Eesti Kunstiakadeemiast ehte- ja sepakunsti bakalaureuse. Ta on osalenud grupinäitustel Eestis, Soomes ja Iisraelis ning kutsuti erinevates riikides rännanud Põhjamaade ehtekunstinäitusele „From the Coolest Corner. Nordic Jewellery”. Tema varasemad isikunäitused toimusid 2014. aastal Amsterdamis ja 2016. aastal Tallinnas. Tartus osales ta viimati mullusel linnaruumifestivalil UIT teosega „Mälukaart”.
Avalik ülesvõte
Tartu Kunstimaja vestluste sarja “Avalik ülesvõte” neljas osa. Tekstiilikunstnik Eva Mustonen vestleb ehtekunstnik Anna-Maria Saar. Ülesvõte toimus 20. juulil 2017. aastal.
Anna-Maria Saar is a jewellery artist who works with very heavy and extremely ephemeral materials. She considers the moments that jewellery represents and the stories that their presence tells the most significant part of her works. Besides earlier materials like dried sea kale and single strands of hair, the present exhibition includes materials like pollen and scars. The airiness and hesitations of the gallery space make the whole exhibition seem like a self-portrait of the artist.
Dutch art historian Liesbeth den Basten has stated earlier: “Anna-Maria Saar connects jewellery worn on the body with photography. Her works describe her personal experiences and human relations in general.” This, in turn, means that for Anna-Maria the best jewellery are the persons themselves.
Anna-Maria herself says: “My life contains special moments and tangible people. Some of them are sharp, some leave scars, some are memorable and influential. Sometimes I get stuck in them and in the places that I inhabit. Special moments can last a lifetime. There is focus, the lights are shining, vacuum is filled with sound and music is playing.”
Anna-Maria Saar (b 1988) has graduated in 2011 from the Jewellery and Blacksmithing Department of the Estonian Academy of Arts. She has participated in group exhibitions in Estonia, Finland and Israel and was invited to the travelling exhibition of Nordic jewellery „From the Coolest Corner”. Her previous personal exhibitions took place in 2014 in Amsterdam and in 2016 in Tallinn. Last year her work “Memory Map” was part of the urban space festival UIT in Tartu.
Rubriigid:Määratlemata|Anna-Maria Saar “Ehte- ja elulood” / 29.06.–23.07.2017 / Väike saal kommenteerimine on välja lülitatud
Voronja galerii neljandat suvehooaega kureerib Peterburi kunstnik ja galerist Peter Belyi. Näitust saab näha Peipsiverel kuni 27. augustini, kolmapäevast – pühapäevani, kell 12-18.
Tartu Kunstimajas avatakse kolmeks päevaks põhinäituse satelliit, kus osalevad kunstnikud Elena Slobtseva, Sergey Denisov, Ivan Karpov, Denis Patrakeev ja Vlad Kulkov.
Näituse motoks on tsitaat A. S. Puškini 1829. aastal ilmunud luuletusest
„Sul aeg on õitsta – minul aga
aeg maha jätta õitsvat maad.“
(tõlge A. Sang)
Näitus on avatud vaid kolmel päeval: 20. juunil, kell 17-19 21. ja 22. juunil, kell 12-18
Rohkem infot: http://voronjagalerii.ee/
Rubriigid:Määratlemata|Voronja IV suvenäitus: Avatud piirid – Tartu pop-up kommenteerimine on välja lülitatud
Laupäeval, 17. juunil kell 12.00 Tallinnas Vabaduse väljakul avatava Tallinn Art Weeki raames annab Tartu Kunstimaja oma boksi Tartu Ülikooli maaliosakonna käsutusse.
Tänavuse Tallinn Art Weeki hüüdlauseks on „Võta seisukoht!”, millest tulenevalt on Tartu Kunstimaja otsustanud endale määratud boksi pühendada vastselt suletud Tartu Ülikooli maaliosakonnale. Tegemist on nii õppeasutust mälestava sümboli kui ka otsust tauniva žestiga, sest ülikooli säärane samm ei tule kohe kindlasti kasuks ei Tartu ega terve Eesti kunstielule. Osakonna eksistentsi 29 aasta jooksul on selle lõpetanud või seal õppinud väga suur hulk praeguseks meie kunstimaailma sulandunud loojaid ning pakutav haridus on olnud tasakaalustajaks teistele maaliõppeasutustele.
Väljapanekul on portreedega esindatud neli maaliosakonna lõpetanud kunstnikku: Siiri Jüris (2017 MA), Anastasia Lemberg-Lvova (2017 BA), Eva Labotkin (2006 BA), Peeter Krosmann (2005 BA). Erinevad lähenemised nii portreteeritavale, teose vormile kui kujutamislaadile näitavad selgelt pakutud hariduse mitmekesisust ja konkurentsivõimelisust. Hea kunst pole mitte kunagi dubleeriv!
Osalevad kunstnikud on lubanud ka ise erinevatel aegadel Vabaduse väljakul viibida ning jagada kõigi külastajatega nii oma meenutusi osakonnast kui ka arutlusi Eesti kunstihariduse teemadel. Kui sinagi oled Tartu Ülikooli maaliosakonna lõpetanud, siis tule julgesti meie väljapanekule külastajatega suhtlema!
On Saturday, 17 June Tartu Art House hands its exhibition box at the Tallinn Art Week on Freedom Square (Vabaduse väljak) over to the Painting Department of the University of Tartu.
The slogan of this year’s Tallinn Art Week is „Take a Stand!”. Tartu Art House has decided to dedicate its exhibition box to the recently closed Painting Department of the University of Tartu. On the one hand, it is a symbolic commemoration of this institution, on the other, a gesture that denounces the decision of the university since it clearly doesn’t benefit the art life in Tartu or in Estonia in general. During the 29 years of its existence, many artists who are now part of the art scene in Estonia have graduated or have studied at the Painting Department. Its methods of teaching also acted as a counter-balance to other artistic educational establishments of Estonia.
The present mini-exhibition shows portraits by four graduates of the department: Siiri Jüris (2017 MA), Anastasia Lemberg-Lvova (2017 BA), Eva Labotkin (2006 BA) and Peeter Krosmann (2005 BA). Different approaches to their models, the form of their works and the chosen method of depiction clearly display the versatility and high quality of the education offered at the department. There is always room for good art!
Participating artists have promised to be present at the exhibition during different times to share their memories from the Painting Department and offer insights into the education system of Estonia.
Rubriigid:Määratlemata|Tartu Kunstimaja annab oma Tallinn Art Weeki boksi ära! kommenteerimine on välja lülitatud
Siiri Jüris (MA, juh Jaan Elken ja Veiko Klemmer) „Kahe vahel“, akrüül lõuendil, Tartu Kunstimaja suures saalis.
Siiri Jürise maalitehniliselt võimekas ja psühholoogilisi sügavusi kompav portreesari „Kahe vahel“ köidab oma mastaapsuse ja karakterite ning inimtüüpide rohkusega. Ärevus ja üksildus kui stardipositsioon, ei kaldu sari siiski enesehaletsusse, tunneli lõpus ootab meid kui mitte valgus, siis katarsis läbitud võitlustest ja rahulolu teadmisest, et me oleme inimestena kõik milleski väga sarnased.
Martin Urb (MA, juh Jaan Elken) „Õie”, õli ja akrüül lõuendil, Tartu Kunstimaja väikeses saalis.
Martin Urb dokumenteerib isiknäitusel oma vanaema lugu. Kõrges vanuses kui isiklik muutub üldiseks ja sümboolseks, kannab vanamemm Õie juba oma olemasoluga sümboolseid väärtusi. Hüperreaalsena maalitud maalikolmikut saadab videodok.
Kaire Nurk (MA, juh Jüri Kask ja Leonhard Lapin) „PROTSESSIOON. Pühendus kõigile, kelle paletid jäid Toomele“, interaktiivne kohaspetsiifiline maaliinstallatsioon, Tartu Ülikooli vana anatoomikumi juures.
Kaire Nurga performatiivne seadeldis Toomemäel on hommage suletavale maalierialale Tartu Ülikooli vanas anatoomikumis. Pesakastidena esitletavad värvipaletid puude otsa installeerituna sisendavad siiski lootust – ehk on millegi lõpp millegi uue algus.
Jane Tiidelepp (BA, juh Jaan Elken ja Rauno Thomas Moss) „Vastsündinu kunstis. VALGUSEKARTUS“, õli lõuendil/kips, Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis.
Jane Tiidelepp kujutab oma tosinal maalil vastsündinuid. Nelja lapse emana teab ta kui vaevaline on elu-surma piiril toimuv sünnitus. Figuraalses laadis, abstraktse ekspressionismi sugemete ja pop-kunstiliku motiivikordusega seeria on jahmatav vaatamine, kaugel ninnu-nännutamisest.
Paap Nõmm (BA, juh Jüri Kask) „Elu vormid”, õli lõuendil, Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis.
Paap Nõmmi arengulugu „Elu vormid“ visualiseerib Darwini liikide kujunemise lugu eksistentsiaal-humoristlikus võtmes, komplekti krooniks on Pärsimäeliku look’iga autoportree.
Egon Erkmann (BA, juh Rauno Thomas Moss ja Anne Parmasto) „M-E-T-S“, akrüül lõuendil, Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis.
Semiootilisest metsast (sest autor õppis paralleelselt TÜs ka semiootikat) pärismetsa. Egor Erkmann on oma altarina esitletud viisiku teostanud koos müüdimaalimise võtmestikus loodud figuraalse kolmikuga.
Anastasia Lemberg-Lvova (BA, juh Jaan Elken) „Demonstrant“, õli lõuendil, Tartu Kunstimaja suures saalis.
Anastasia Lemberg-Lvova seeria esitab pop-kunsti ja hüperrealismi võtmes, üleelusuuruselt maalitud grimassitavat modelli, Viljandis näitlejakoolitust läbiva noormehe close-up’e. Näomoonduste tagant aimdub peenes psühholoogilises võtmes oma töid lahendava noore kunstniku portreteerija-võimekus.
Anna Lumijõe (BA, juh Jaan Elken) „Tantsi minuga”, õli lõuendil, Tartu Kunstimaja suures saalis.
Anna Lumijõed köidab tants breigist striptiisini – oma maaliviisikul kujutab ta modellide maksimaalset dünaamikat. Pööraseid liikumiskiirusi jäädvustav kujutamisviis on küll äratuntavalt realistlik, kuid imeb iga tantsustiili iseloomust johtuvalt endasse midagi subkultuurset.
Näituste pressitekst/kujundus:
Jaan Elken
5540544
jaan.elken@ut.ee
2017 graduates of the Chair of Painting of the University of Tartu in Tartu Art House 31 May to 18 June
Siiri Jüris (MA, supervisors Jaan Elken and Veiko Klemmer) “Between Two Sides”, acrylic on canvas, Tartu Art House large gallery
Siiri Jüris’ series of portraits “Between Two Sides” shows her considerable painterly technique and touches upon psychological depths. It mesmerises us with its extensive size and variably of its models. Although anxiety and loneliness are its starting points, the series never veers into self-pity. Even if there is no light at the end of the tunnel, we are still filled with the catharsis of our struggles and the satisfaction of our knowledge that as human beings we share very many similar qualities.
Martin Urb (MA, supervisor Jaan Elken) “Õie”, oil an acrylic on canvas, Tartu Art House small gallery.
Martin Urb’s personal exhibition documents the story of his grandmother. In her high age, when personal becomes general and symbolic, the existence of such a lady as Õie has a symbolic value. The hyper-realist triptych is accompanied by a video documentary.
Kaire Nurk (MA, supervisors Jüri Kask and Leonhard Lapin) “PROCESSION. Dedicated to All Whose Palettes were Left on Toome Hill”, interactive site-specific painting installation, near the Old Anatomical Theatre of the University of Tartu.
Kaire Nurk’s performative assemblage on Toome Hill is an hommage to the Chair of Painting of the University of Tartu that resides in the Old Anatomical Theatre and is being shut down. Nevertheless, paintings palettes presented as nesting boxes atop the trees represent hope: maybe the end of one thing is the beginning of something new.
Jane Tiidelepp (BA, supervisors Jaan Elken and Rauno Thomas Moss) “Newborn in Art. DREADING LIGHT”, oil on canvas/plaster, Tartu Art House monumental gallery.
Jane Tiidelep’s dozen paintings represent newborn babies. As a mother of four children, Tiidelepp knows how arduous is childbirth since it takes place on the border between life and death. The series with its realistic figures, references to abstract expressionism and pop-art-like repetition of motif is a stunning eye-opener that is far from cuddling the viewer.
Paap Nõmm (BA, supervisor Jüri Kask) “Forms of Life”, oil on canvas, Tartu Art House monumental gallery.
Paap Nõmm’s developmental story “Forms of Life” visualises Darwin’s story of evolution in an existentialist but humorous manner. The series’ pinnacle is Nõmm’s self-portrait made in the style of Karl Pärsimägi.
Egon Erkmann (BA, supervisors Rauno Thomas Moss and Anne Parmasto) “F-O-R-E-S-T“, acrylic on canvas, Tartu Art House monumental gallery.
From a semiotic forest (the author also studied semiotics at the university) to the real forest. The five paintings of Egor Erkmann are displayed as an altar and contain figures that are representative of the tradition of depicting mythology.
Anastasia Lemberg-Lvova (BA, supervisor Jaan Elken) “Demonstrant“, oil on canvas, Tartu Art House large gallery.
Anastasia Lemberg-Lvova’s pop and hyper-realist series of large-than-life close-ups of a grimacing model depict a young man studying acting in Viljandi. Behind the distortions is a young artist with a subtle psychological approach showing us her skills in portraiture.
Anna Lumijõe (BA, supervisor Jaan Elken) “Dance with Me”, oil on canvas, Tartu Art House large gallery.
Anna Lumijõe is fascinated by dance from break to striptease. Exhibited paintings depict her models with maximum dynamism: frenetic speeds of movement are shown in a manner that has its roots in realism but has absorbed also the sub-cultural undertones from the genres that it is representing.
Exhibition design and press release:
Jaan Elken
5540544
jaan.elken@ut.ee
Rubriigid:Määratlemata|Tartu Ülikooli maalieriala 2017. aasta lõpetajad / 31.05.–18.06.2017 kommenteerimine on välja lülitatud
Pühapäeval, 28. mail kell 17.00 toimub vestlussarja “Avalik ülesvõte” kolmas üritus. Oma isikunäituse „Vahetu vaevatasu” raames tuleb külla Reimo Võsa-Tangsoo, keda intervjueerib Indrek Grigor. Vestlusel valmivat videot saab hiljem näha Tartu Kunstimaja Youtube’i kanalil.
Näitusel „Vahetu vaevatasu” eksponeerib Reimo Võsa-Tangsoo ekfraasidena mehaanilise täpsusega kirjeldatud fotosid viimase aasta meediapildist, lootes meie ühisele kogemusele, mis võimaldab ühtemoodi aru saada mitte ainult kirjeldusest „päikeseloojang mererannal“, vaid ka märksa keerulisematest päevakajalistest kujutistest.
Reimo Võsa-Tangsoo (snd 1976) kaitses 2013. aastal magistrikraadi Eesti Kunstiakadeemia fotograafia osakonnas ning töötab samas 2003. aastast saati. Tal on olnud rida isiknäituseid Tallinnas Hobusepea ja Draakoni galeriis. Tartus eksponeeriti Võsa-Tangsoo magistritööde sarja „Tahtsime kõige paremat“ 2011. aastal Y-galeriis ja 2015. aastal kaasas kuraator Anneli Porri ta tööga „… Tabada tuuma ja põrgusse tagajärjed” Tartu Kunstimuuseumi näitusele „Plahvatusest tasandikule. Eesti kaasaegne foto 1991–2015”.
Rubriigid:Määratlemata|Avalik ülesvõte: Reimo Võsa-Tangsoo / 28.05.2017 kommenteerimine on välja lülitatud