Jaanus Samma „Muster“ / Monumentaalgalerii / 03.05.–22.05.2021

(Scroll down for English)

Esmaspäevast, 3. maist on Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis avatud Jaanus Samma isikunäitus „Muster“. See on valminud mullu kevadel Kunstimajas toimunud residentuuri ning Eesti Rahva Muuseumis tehtud kunstilise uurimuse käigus.

Näitusel eksponeeritakse kõrvuti ERMist laenatud 19. sajandi tanusid koos nendest inspireeritud joonistuste ja tikanditega. Kunstnik jätkab oma varasemates teostes alanud geikogukondade varjatud kohtumiskultuuri ja fetišite uurimist. Seekord on fookuses meeste aluspüksid, mis on provokatiivselt kõrvutatud rahvusliku lilltikandiga.

Tanu oli abielunaise seisusele viitav peakate, mida eesti talunaised pidid igapäevaselt staatusesümbolina kandma. Pulmades toimuva tanutamise rituaali käigus löödi värskele abielunaisele tanuga vastu pead või nägu ja öeldi: unusta uni ja pea mees meeles! Kaunite tikanditega tanu oli võetud naise märk, mis pidi kandjale igal hetkel meelde tuletama tema positsiooni selles liidus.

Kui kaugelt vaadates sobiksid Jaanus Samma väärikad lillornamendipärgadega joonistused nii Pätsi kabinetti Kadriorus kui ka mõnda stalinistlikusse kultuuripaleesse, siis lähivaatlus paljastab, et tegu pole siira rahvusliku kitšiga. Samamoodi pole perfektse käsitöötikandiga jockstrap’id järjekordsel ERMi rahvarõivakoolitusel valminud tubli töö, vaid küsivad provotseerivaid ja valusaid küsimusi.

Mis juhtub, kui tanudelt kopeeritud pühad rahvuslikud mustrid kaunistavad meeste aluspükse? Kas heteroseksuaalne võimumaatriks laguneb koost? Kellele lüüakse nüüd aluspükstega vastu vahtimist? Milliseid tähendusi kannab eesti rahvuslik ornament, kui seda esitada kvääritud kontekstis?

Jaanus Samma (snd 1982) on õppinud Eesti Kunstiakadeemias graafikat ja vabasid kunste. 2015. aastal esindas ta Eestit Veneetsia biennaalil projektiga „NSFW. Esimehe lugu”. 2013. aastal võitis Samma Köler Prize’il nii peapreemia kui publikupreemia ning 2016. aastal omistati talle Kristjan Raua preemia. Kuigi 2018. aastal oli Sammal sarja „Kunstnikud kogudes” raames isikunäitus Liivi Muuseumis, on seekord tegu tema esimese personaalväljapanekuga Tartus. www.jaanussamma.eu

Näitus on avatud 22. maini. Selle aja jooksul on Tartu Kunstimaja avatud iga päev kell 12.00–18.00

Näituse teksti kirjutanud Andreas Kalkun.

Kunstnik tänab: Agnes Aljas, Ülle Jäe, Reet Piiri, Liina-Mai Püüa, Virve Valtmann-Valdson, Kadri Vissel, Mari Volens, Eesti Kultuurkapital, Eesti Rahva Muuseum, Tartu Kunstimaja.


Meediakajastus

Aleksander Tsapov. Päevakommentaar: Uku, Jaanus, Eike, Kristi. Müürileht, 20. mai 2021.

Terje Toomistu. Homonatsionalismi kriipiv visioon. Sirp, 14. mai 2021.

Raimu Hanson. Kunstimaja avas kolm uut näitust. Tartu Postimees, 4. mai 2021.

Ode Maria Punamäe, Jüri Nikolajev. Tartus ja Narvas avanesid vanade näituste kõrval ka täiesti uued. Kultuur.err.ee, 3. mai 2021.


From Monday, 3 May Jaanus Samma’s solo exhibition “Pattern” will be open in the monumental gallery of the Tartu Art House. It was created last spring during the artist’s residency in the Art House and his artistic research in the Estonian National Museum.

Examples of the 19th century Estonian women’s coifs (tanu) from the collections of the ENM are exhibited side-by-side with drawings and embroidery inspired by them. Samma continues his research into the covert dating culture and fetishes of the gay community begun in his earlier works. This time the focus is on men’s underwear that have been provocatively juxtaposed with folk flower embroidery.

As a headwear, tanu indicated marriage and Estonian peasant women had to wear it daily as a status symbol. During the wedding ritual the newly married woman was hit against the head or face with a tanu with the words: “Forget you dreams and remember the man!” Tanu with is beautiful embroidery was a sign of a woman who was taken and was meant to remind the wearer at every moment her position in the union.

From afar, Jaanus Samma’s elegant drawings showing wreaths of flower ornaments would suit both the office of an authoritarian president as well as a Stalinist palace of culture. On closer inspection, however, it becomes clear that they are not genuine nationalist kitsch. The jockstraps bearing perfect handmade embroidery have not been made at a folk clothing workshop at ENM, but pose provocative and painful questions.

What happens when the sacred folk patterns copied from the tanu adorn men’s underwear? Will the heterosexual matrix of power dissolve? Who gets hit over the head with the underwear now? What meanings can be found in Estonian national ornament if it is presented in a queered up context?

Jaanus Samma (b 1982) has studied printmaking and fine arts at the Etonian Academy of Arts. In 2015, he represented Estonia at the Venice Biennale with the project “NSFW. A Chairman’s Tale”. In 2013, Samma won both the grand prix and the audience award at the Köler Prize and in 2016 was awarded the Kristjan Raud Art Prize. Although in 2018 Samma had a solo exhibition as part of the “Artists in Collections” series in the Juhan Liiv Museum not far from Tartu, this is his first solo exhibition in the town. www.jaanussamma.eu

The exhibition will remain open until 22 May. During this time, the Tartu Art House is open every day 12–18.

The exhibition text is written by Andreas Kalkun.

The artist thanks: Agnes Aljas, Ülle Jäe, Reet Piiri, Liina-Mai Püüa, Virve Valtmann-Valdson, Kadri Vissel, Mari Volens, Cultural Endowment of Estonia, Estonian National Museum and Tartu Art House.

Rubriigid: Määratlemata. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.