Daria Morozova „Olen siin“ / Väike saal / 20.06.–20.07.2025

(Scroll down for English)

Reedel, 20. juunil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses saalis Daria Morozova isikunäitus „Olen siin“.

Näitus on kunstniku isikliku kriisikogemuse retrospektiiv: hirm, mittetunnustamine, üksindus. See räägib võitlusest – iseenda eest, oma koha eest ühiskonnas, võimaluse eest eksisteerida ilma pideva vajaduseta muutuda teiste pärast. Mis tunne on kogeda enda kahetisust? Kas on võimalik iseenda eest põgeneda? Või on ainus tee õppida lihtsalt olemas olema?

Piltide kaudu uurib Morozova seda teekonda: hirm, vastupanu, aktsepteerimine ja lõpuks võimalus kõneleda. „Ma olen siin“ ei ole katse peituda ega muutuda, vaid võimalus jääda iseendaks ja olla kuuldud.

Identiteedikriis võib olla hirmutavalt üksildane. Hetkedel, mil harjumuspärased orientiirid hajuvad, tundub, et sinu kogemus on vaid sinu enda koorem – tõlkimatu ja teistele arusaamatu. Kuid see ei ole nii.

„Keel, keha, mälu – kõik saab selle protsessi osaks. See on vastuse otsimine kõige olulisemale küsimusele: „Ma olen siin, ma olen elus ja mul on hirm. Mida teha? Kuidas olla?“ Näitusega kutsun vaatajat nägema Eestis elavate venekeelsete inimeste olukorda mitte poliitilise või abstraktse küsimusena, vaid elava ja isikliku kogemusena. See on kutse mõelda, mida tähendab elada selle kahetisusega, ja kuidas on valjult välja öelda seda, millest paljud vaikivad,“ selgitab kunstnik.

Daria Morozova (s 2002) on vene päritoluga eesti maalikunstnik, kes tegeleb identiteedi, kuuluvuse ja sisemiste konfliktide teemadega. Ta on omandanud Eesti Kunstiakadeemia bakalaureusekraadi ning on Eesti Noorte Kunstnike Liidu (ENKKL) liige. Viimaste näituste hulgas on “Surprize V – Dove sono? / Where am I?” (2024, Itaalia), “Maavaringlus” (2024, Tallinn), “Elu ei saa kunagi peatada” (2025, Tallinn, Linnagalerii).

Näituse kaaskuraator on Eva Oižinskaja.
Näitust toetab Eesti Kultuurkapital.


On Friday, 20 June at 5:00 p.m., Daria Morozova will open her solo exhibition “I Am Here” in the small gallery of the Tartu Art House.

The exhibition is a retrospective of a personal crisis experience: fear, non-recognition and loneliness. It speaks of struggle: fighting for oneself, for one’s place in society, and for the right to exist without the constant need to change for others. What does it feel like to experience one’s duality? Is it possible to escape oneself? Or is the only way forward simply learning to exist?

Through her paintings, Daria explores this journey: fear, resistance, acceptance and finally the possibility of speaking. I Am Here is not an attempt to hide or change but an opportunity to remain true to oneself and be heard.

An identity crisis can be terrifyingly lonely. In moments when familiar landmarks fade, it may feel like your experience is a burden you have to carry on your own: untranslatable and incomprehensible to others. But that is not the case.

“Language, body and memory: all become part of this process. It is a search for an answer to the most fundamental question: since I am here, I am alive and I am afraid, what should I do and how should I be? The exhibition invites the viewer to see the situation of Russian-speaking people living in Estonia not as a political or abstract issue but as a vivid and personal experience. It is an invitation to reflect on what it means to live with this duality and how it feels to say out loud what most remain silent about,” the artist explains.

Daria Morozova (b. 2002) is an Estonian painter of Russian origin whose works explore themes of identity, belonging and internal conflict. She holds a BA from the Estonian Academy of Arts and is a member of the Estonian Young Artists’ Association (ENKKL). Her recent exhibitions include Surprize V – Dove sono? / Where am I? (2024, Italy), Maavaringlus (2024, Tallinn), and Life Can Never Stop (2025, Tallinn, City Gallery).

The exhibition is co-curated by Eva Oizhinskaya.
Exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia.

Rubriigid: Määratlemata | Daria Morozova „Olen siin“ / Väike saal / 20.06.–20.07.2025 kommenteerimine on välja lülitatud

Tuukka Kaila „Kaetav kaugus“ / Monumentaalgalerii / 20.06.–20.07.2025

(Scroll down for English)

Reedel, 20. juunil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis Tuukka Kaila isikunäitus „Kaetav kaugus“.

Näitus on kunstiliste ekspeditsioonide kogum, mis kasutab immateriaalsete kogemuste näitlikustamiseks dokumenteerimis- ja mõõtevahendeid. Nende tulemusel tekkivad salvestised võimendavad seoseid asukoha ja ajavooluga.

Kunstilised protsessid tuginevad sageli abstraktsetele aluspõhimõtetele, mis võivad, aga ei pruugi tulemustes nähtavaks muutuda. Selle käigus ei ole kunstnik tingimata teadlik sellest, mis välja tuleb. Uurimise eesmärk ei ole anda vaadeldavatele nähtustele selget tähendust ega fikseeritud tõlgendusi. See ei järgi eelplaneeritud loogikat, sest selline suunatus taandaks protsessi juba tuvastatud väidetele. Pigem pakub kunstiline ekspeditsioon välja omadusi ja muutujaid, mis on alternatiivsed tajutavale kogemusele.

„Kogu protsessi juhivad intuitsioon ja spekulatsioon. Soovimatud mõjud ja juhuslikud elemendid kujundavad tulemuste vormi ja välimust. Kunstilised ekspeditsioonid on tõeliselt eksperimentaalsed: sageli ei näi nad toimivat, vaid segavad teadlikult kategooriaid, mis tavaliselt on eraldiseisvad. Nad loovad juhuslikke seoseid erinevate registrite vahel ja jagavad oma eripärasid,“ selgitab kunstnik.

Tuukka Kaila (s 1975) on Helsingis elav kunstnik. Ta tegutseb väga erinevatel aladel fotograafiast teksti ja kirjastamiseni. Tema looming käsitleb teadmiste ja representatsiooni küsimusi, mis sageli materialiseeruvad ruumiliste ja ajaliste kooslustena. Kaila on üks osa kaheliikmelisest kirjastusest Rooftop Press.


Meediakajastus

Erkki Luuk. Tuukka Kaila kaetatud slaidid. Postimees, 17. juulil 2025.

Kaire Nurk. ARVUSTUS ⟩ Inimese eluiga mõõdab linnaaega. Tartu Postimees, 9. juulil 2025.


On Friday, 20 June at 5:00 p.m., Tuukka Kaila will open his solo exhibition “Visible Distance” in the monumental gallery of the Tartu Art House.

Visible Distance is a collection of artistic expeditions that use documenting and measuring instruments to make otherwise intangible experiences accessible. Their resulting recordings amplify relationships to site, location and flow of time.

Artistic processes often rely on underlying abstract principles that may or may not be rendered visible in their outputs. In the process, the artist is not necessarily aware of what comes out. The mode of research does not aim to give the observed phenomena clear meaning or fixed interpretations. It follows no premeditated logic because such a directed aim would reduce the process to already identified propositions. Rather, the artistic expedition suggests quantifiers and variables alternative to the sensed experience.

“The procedure is driven by intuition and speculation. Unintended effects and coincidental elements shape the form and articulation of the outcomes. The artistic expeditions are, indeed, experimental: they often do not seem to sense, but deliberately mix normally separate categories. They generate chance relations between different registers and confer their standards,” the artist explains.

Tuukka Kaila (b. 1975) is a Helsinki-based artist. He operates in expanded fields of photography, text and publishing. His work engages with questions of knowledge and representation, often materialising as spatial and temporal arrangements. Kaila forms one half of the publishing house Rooftop Press.

Rubriigid: Määratlemata | Tuukka Kaila „Kaetav kaugus“ / Monumentaalgalerii / 20.06.–20.07.2025 kommenteerimine on välja lülitatud

Publikuprogramm näitustel

Jätka lugemist

Rubriigid: Määratlemata | Publikuprogramm näitustel kommenteerimine on välja lülitatud

Sirje Petersen „Tormid ja tungid“ / Suur saal / 16.05.–15.06.2025

(Scroll down for English)

Reedel, 16. mail kell 17.30 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis Sirje Peterseni isikunäitus „Tormid ja tungid“. Näituse kuraator on Kadri Asmer.

Näitus teeb sissevaate kunstniku maaliloomingusse alates 1983. aastast kuni tänaseni. Sirje Peterseni kunstnikuks saamise ja olemise teekond algas aga täpselt 50 aastat tagasi – 1975. aastal asus ta õppima Tartu Kunstikooli. 

Näituse varasem osa keskendub 1980.–1990. aastatele, mis mõtteliselt koosneb kahest poolest: enne ja pärast 1992. aastal toimunud ateljeepõlengut. Pärast kõige kaotamist tuli sisuliselt alustada algusest – sündis sürreaalsuse ja kontseptuaalsusega eksperimenteeriv sari „Jalgratta leiutamine“. Oluline on aga mõista, et Sirje Peterseni maaliloomingu keskmes on alati inimene, isegi juhul, kui me äratuntavat inimfiguuri ei näe. Näituse teist osa, 2002.–2025. aastaid, võibki kokku võtta kui inimhinge peegeldusi kõigi oma pingete, igatsuste ja otsingutega. Lisaks varasematele teostele on eksponeeritud ka kõige uuem maalilooming, mh suurteos „Tormid ja tungid“ (2024/2025, 3 × 12 m).

„Vaadates ühtaegu nii Sirje Peterseni kõige varasemasse kui hilisemasse loomingusse, siis võib tuua välja kolm läbivat joont: abstraktsus ja värv kui kõiksus; inimest vaatlev pilk ning kindel arusaamine, et kunstita elada ei saa,“ on märkinud kuraator Kadri Asmer.

Näitusega paralleelselt ilmub mahukas kogumik „Sirje Petersen. Tormid ja tungid“, kus erinevate valdkondade spetsialistid mõtestavad loovust ja Sirje Peterseni loomingut läbi oma eriala, nt psühholoogia, loodus, muusika, teater ja kunstiajalugu. Lisaks eelnevale on raamatus reprodutseeritud 225 kunstiteost.

Sirje Petersen (end Pannel, Protsin; s 1959) on Eesti maalikunstnik ja Kõrgema Kunstikooli Pallas maalikunsti kaasprofessor. Alates 1981. aastast on ta osalenud enam kui 200 isiku- ja grupinäitusel Eestis ja välismaal, tema töid leidub arvukalt nii ametlikes kunstikogudes kui ka erakollektsioonides. Sirje Petersen on ka Eesti Kunstnike Liidu, Eesti Maalikunstnike Liidu ja Tartu Kunstnike Liidu liige.

Kuraator: Kadri Asmer
Graafiline disain: Maarja Roosi

Täname: Siim Asmer, Karin Hango, Liis Neemre, Sven Pertens, Per William Petersen, Margus Punab, perekond Semilarski, Andrei Sõritsa, Mihkel Säre, Kaamos Group OÜ, SA Postimehe Fond

Toetajad: Art Protsin, AkzoNobel, Eesti Kultuurkapital, Eesti Rahvuskultuuri Fond, Kõrgem Kunstikool Pallas, Skizze, Tartu Kultuurkapital


Meediakajastus

Greete Altrof. Võimatult võimalik ülesanne: Sirje Petersen jäädvustas kogu elu ühele maalile. 12. juunil 2025.

Tiina Kolk. Sirje Petersen: kunstnik ei peaks tööprotsessis mõtlema, mis tema tööst võidakse arvata. Postimees, 11. juunil 2025.

Lauraliis Jurkov. Tartu Kunstimajas avati Sirje Peterseni ülevaatenäitus “Tormid ja tungid”. Kultuur.err.ee, 22. mail 2025.


On Friday, 16 May at 5:30 p.m., Sirje Petersen will open her solo exhibition “Storms and Urges” in the large gallery of the Tartu Art House.

The exhibition offers insights into the artist’s painting practice from 1983 to the present. Sirje Petersen’s journey of becoming and being an artist began exactly 50 years ago, in 1975, when she enrolled at the Tartu Art School.

The earlier part of the exhibition focuses on the 1980s and 1990s, conceptually divided into two periods: before and after the studio fire in 1992.  After losing everything, she had to start from scratch: this gave rise to the series “The Invention of the Bicycle”, which explores surrealism and conceptualism. It is important to understand that the human being has always been at the heart of Sirje Petersen’s paintings, even when a recognisable human figure is not visible. The second part of the exhibition, covering the years 2002–2025, can be described as reflections of the human soul, with all its tensions, longings and quests.  In addition to earlier works, the exhibition also features Petersen’s most recent paintings, including the large-scale piece “Storms and Urges” (2024/2025, 3 × 12 m).

“As we look at both the earliest and most recent stages of Sirje Petersen’s work, three recurring themes emerge: abstraction and colour as the core essence, a gaze that examines the human essence, and a firm conviction that life without art is impossible,” notes the curator, Kadri Asmer.

Besides the exhibition, a comprehensive publication, Sirje Petersen. “Storms and Urges” will be released. In this volume, experts from various fields interpret creativity and Petersen’s work through their own disciplines, including psychology, nature, music, theatre and art history.

Sirje Petersen (née Pannel, formerly Protsin; b. 1959) is an Estonian painter and Associate Professor of Painting at the Pallas University of Applied Sciences. Since 1981, she has participated in more than 200 solo and group exhibitions in Estonia and abroad. Her works are housed in numerous public and private collections. Petersen is a member of the Estonian Artists’ Association, the Estonian Painters’ Association and the Tartu Artists’ Union.

Curator: Kadri Asmer
Graphic design: Maarja Roosi

Thanks to: Siim Asmer, Karin Hango, Liis Neemre, Sven Pertens, Per William Petersen, Margus Punab, family Semilarski, Andrei Sõritsa, Mihkel Säre, Kaamos Group OÜ, SA Postimehe Fond

With the support of: Art Protsin, AkzoNobel, Cultural Endowment of Estonia, Estonian National Culture Foundation, Pallas University of Applied Sciences, Skizze, The Cultural Endowment of Tartu

Rubriigid: Määratlemata | Sirje Petersen „Tormid ja tungid“ / Suur saal / 16.05.–15.06.2025 kommenteerimine on välja lülitatud

Ove Maidla „Soovide täitumine enne rukki õitsemist“ / Väike saal / 16.05.–15.06.2025

(Scroll down for English)

Reedel, 16. mail kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses saalis Ove Maidla isikunäitus „Soovide täitumine enne rukki õitsemist“.

Näitusel esitleb Ove Maidla oma kõige uuemaid fotogravüüre, mis on valminud aastatel 2024–2025.

Kunstnik on pöördunud tagasi fotograafia algusaegade tehnikate juurde, osaledes paratamatult vanas võitluses fotograafia õiguse eest olla kõrgkunsti meedium – olla graafika, olla maaliline. Selleks tuleb fotomeediumi vahetu dokumentaalsus ja kujutise teravus ületada. Tema trükid tõestavad, et reportaaž võib muutuda pastoraaliks niipea, kui fotolt kaob teravus. 

Maidla lähtub oma töödes põhimõttest, et fotograafia on alati tahtnud saada jooneks. Foto, olgu see siis hõbedasoolade või pikslite kogum, tuleb venitada joonte rägastikuks. Võib-olla ongi see alateadlik kinnisidee põhjuseks, miks tema töödes korduvad oksarägastikud ja unarusse jäänud tagahoovid – paigad, kust on kadunud hoolsa peremehe mõõdetud sirgjoonelisus, kus taimestik voolab vabalt ja hooned hargnevad orgaaniliselt.

Ove Maidla (s. 1959) on vabakutseline kunstnik ja fotograaf, kes on varem pikalt töötanud pressifotograafi ja operaatorina. Tema broomõlitehnikas teostatud fotode valik on ilmunud autorikogumikus Broomõlitrükid. Koos Enriko Talvistuga on ta olnud mitme Tartu linnaruumi dokumenteeriva albumi kaasautor. Ove Maidla on osalenud paarikümnel personaalnäitustel, võitnud mitmeid auhindu nii fotokunstniku kui pressifotograafina. Tartu Kunstimajas on Maidla varem esinenud näitusega „Fotogravüürid” (2015) ning linoollõiketehnikas graafikanäitusega „Mõtete sünni viimse jonni kevadel” (2020).

Näitust toetavad Eesti Kultuurkapital ja Tartu Kultuurkapital.


Meediakajastus

Erkki Luuk. Foto, udu ja joon. Sirp, 30. mail 2025.


On Friday, 16 May at 5:00 p.m., Ove Maidla will open his solo exhibition “Dreams Come True Before the Rye Blooms” in the small gallery of the Tartu Art House.

In the exhibition, Ove Maidla presents his most recent photogravures, made in 2024 and 2025.

The artist has returned to the techniques of the early days of photography, intentionally taking part in the old struggle for photography’s right to be a high art medium: to be both graphic and painterly. To do so, the immediate documentary nature of the photographic medium and the sharpness of the image must be overcome. His prints prove that reportage can become pastoral once the sharpness of the photograph is abandoned. 

Maidla’s work is based on the principle that photography has always wanted to become lines. A photograph, whether a collection of silver salts or a set of pixels, must be stretched into a maze of lines. Perhaps it is this unconscious obsession that causes the recurrence in his work of branch ridges and neglected backyards: places where the measured rectilinearity of the careful host has disappeared, where vegetation flows freely and were buildings branch organically.

Ove Maidla (b. 1959) is a freelance artist and photographer who has previously worked as a press photographer and cameraman. A selection of his photographs in broom oil have been published in the author’s collection “Broom Oil Prints”. Together with Enriko Talvistu, he has co-authored several albums documenting Tartu’s urban space. Ove Maidla has taken part in a couple of dozen solo exhibitions and has won several awards as a photographer and press photographer. Maidla has previously exhibited at Tartu Art House with his exhibition “Photogravures” (2015) and his lino-cut printmaking exhibition “Spring of the Last Thunders of the Birth of Thoughts” (2020).

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia and the Cultural Endowment of Tartu.

Rubriigid: Määratlemata | Ove Maidla „Soovide täitumine enne rukki õitsemist“ / Väike saal / 16.05.–15.06.2025 kommenteerimine on välja lülitatud