Indrek Aaviku, Edgar Juhkovi ja Kaspar Tamsalu maalinäitus “Olemise äär” / Suur saal/ 05.07.–29.07.2018

(Scroll down for English)

Aavik, Juhkov ja Tamsalu on kolm kursusekaaslast, kes on lõpetanud ühised maalikunstiõpingud Eesti Kunstiakadeemia vabade kunstide magistratuuris. Neid ühendab veel ka asjaolu, et enne EKA küllaltki kontseptuaalse õppekava läbimist omandasid nad tugeva tehnilise baasiga bakalaureusekraadi – Aavik ja Juhkov Tartu Ülikooli maaliosakonnas, Tamsalu Repini nimelises Peterburi Riiklikus Maali-, Skulptuuri- ja Arhitektuuriinstituudis. EKA tehnilistest oskustest pigem kaugenev õpe on võimaldanud kõigil kolmel kunstnikul välja töötada isikupärase professionaalse käekirja, mis ainult akadeemilises õppes kaduma kipub. Selline sümbioos lubab kunstnikel traditsiooniliste vahenditega ümber käia oskuslikult, ent vägagi kaasaegselt.

Näitusel „Olemise äär“ kujutavad kolm autorit meid ümbritsevat kaasaegset maailma läbi kunstniku tajuprisma. Aavik keskendub postapokalüptilistele inimtühjadele linnamaastikele, kus mahajäetud tänavad ja hüljatud autovrakid annavad vihje, et siin on millalgi tegutsenud inimene. Juhkov pöörab pilgu Tartu Hiinalinna aiamaadele, kus inimese kohalolu on enamasti vaid miljöö kaudu aimatav. Tamsalu loomingu keskmeks on kunstnikku inspireerinud inimesed – nende positsioon, olek ja ootamatult ruumi sisenenud publikult pööratud pilk. Kolm kunstnikku moodustavad mitmeplaanilise vaate inimtekkelisele keskkonnale 21. sajandil: kauge ja lähedane, möödunud ja kestev, aimatav ja otsene.

Näituse kuraator on Joanna Hoffmann.


Meediakajastus

Indrek Grigor. Trio ja Tuul, Sirp, 20. juuli 2018.


Aavik, Juhkov and Tamsalu have studied together in the master’s programme of the Faculty of Fine Arts in the Estonian Academy of Arts. They are also united by the fact that before taking the conceptual curriculum of the EAA, they had graduated from bachelor’s programmes that have a strong technical basis: Aavik and Juhkov from the Painting Department of the University of Tartu and Tamsalu from Repin State Academy Institute of Painting, Sculpture and Architecture in Saint Petersburg. The EAA’s method, that has moved away from technical skills, has enabled all three artists to develop an individual professional style that can often get lost in purely academic environments. Such symbiosis allows the artists to skilfully use traditional methods in a contemporary manner.

At the exhibition “The Edge of Being” the three authors depict our surrounding contemporary world through the perceptive approach of the artist. Aavik focuses on post-apocalyptic and deserted urban landscapes where desolate streets and abandoned car wrecks hint at the past activities of people. Juhkov turns towards the garden plots of the Tartu Chinatown where the presence of people is usually only perceptible through the atmosphere. Tamsalu has been inspired by people: their position, attitude and the gaze that has been turned away from those who have entered their space. The three artists form a multi-layered approach to the anthropogenic environment of the 21st century: distant and intimate, bygone and continuous, perceptible and explicit.

The exhibition is curated by Joanna Hoffmann.

Rubriigid: Määratlemata | Indrek Aaviku, Edgar Juhkovi ja Kaspar Tamsalu maalinäitus “Olemise äär” / Suur saal/ 05.07.–29.07.2018 kommenteerimine on välja lülitatud

Alar Tuul „Arvutatud vastus: Out of Memory” / Monumentaalgalerii / 05.07.–29.07.2018

(Scroll down for English)

Tuul on üks äratuntavaima käekirjaga noori Eesti maalikunstnikke, kelle konarlik ja kärts stiil jätab mulje musta huumoriga vürtsitatud ühiskondlikust kommentaarist ilma ümbritsevat elu pea kordagi otseselt puudutamata. Antud seerias on tema rõngassilmsed figuurid säilitanud varasema üldistuse, kuid üha peenemaks, abstraktsemaks ja läbimaalitumaks muutunud pintslikeel on leidnud oma naturaalse väljenduse tehniliste skeemide ja juhtmeräga kujutamises. Samas tekib tänapäeva ühiskonnas kahtlus, kus indiviid üleüldse lõppeb ja algab algoritm.

Kunstnik seletab: „Analüüs kui informatsiooni töötlemise meetod seisneb mõistuse jälgede osadeks jagamises ehk elementideks muundamises. Kui kõik need osad ja tükid omavahel sobivalt kokku pakkida, nimetatakse seda tervikuks. Mõttekordused, analüüsitud analüüsid, andmeanalüüsid, kokkuvõtted, failid, koopiad, profiilid, pildid, numbrid, koodid … Otsatu metamorfoos. Kuni ühel hetkel saab kõik läbi. Kõike on liiga palju. Out of Memory. Mälu on otsas.”

Alar Tuul (snd 1982) on lõpetanud Tartu Kõrgema Kunstikooli maali ja maalingute osakonna ning on praegu Tartu Ülikooli maaliosakonna magistriõppe hingekirjas. 2013. aastal oli tal sarja „Muuseumi valik” raames näitus Tartu Kunstimuuseumis ning samal aastal ka näitus „Aruanne” Tartu Kunstimajas. 2016. aastal kasutati tema maale Henrik Kaljujärve lavastuse „Overexposure” lavakujunduses.


Meediakajastus

Indrek Grigor. Trio ja Tuul, Sirp, 20. juuli 2018.


Tuul is one of the most recognisable young Estonian painters whose rough and bright style gives an impression of humorous social commentary without ever actually touching upon the surrounding life. In the present series, his goggly-eyed figures have preserved their earlier generalisation but his brushwork has become ever finer, abstract and elaborate and has found a natural output in the depiction of technical schematics and entangled wiring. The contemporary society makes everybody wonder where the individual ends and the algorithm begins.

The artist explains: “Analysis as a means of processing information is based on partitioning the traces of the intellectual or turning them into elements. When all of these parts are packed together in a suitable manner, the outcome is complete. Repeated thoughts, analysed analyses, analysis of data, conclusions, files, copies, profiles, images, numbers, codes … Indefinite metamorphosis. Until at one point, everything is finished. There is too much of everything. Out of Memory.”

Alar Tuul (b 1982) has graduated from the Painting Department of the Tartu Art College and is currently earning his master’s degree at the Painting Department of the University of Tartu. In 2013, he had an exhibition at the Tartu Art Museum as part of the series “Museum Selection” and the same year his personal exhibition took place in the Tartu Art House. In 2016, his works were used in the stage design of Henrik Kaljujärv’s “Overexposure”.

Rubriigid: Määratlemata | Alar Tuul „Arvutatud vastus: Out of Memory” / Monumentaalgalerii / 05.07.–29.07.2018 kommenteerimine on välja lülitatud

Maret Olveti graafika / Väike saal / 03.07.–29.07.2018

(Scroll down for English)

Eesti vabariigi sajandale juubelile pühendatud kõrgtrükis sari „Eesti asi” opereerib rahvuslipu värvide ja lihtsate geomeetriliste kujunditega. Alates sajandi vahetust on Olvet liikunud üle abstraktsionismi. Kaldumata kordagi puhtasse kontseptualismi või absurdi, sisaldub praeguses seerias aga selgelt tunnetatav mängulisus, mis muudab tähtpäeva rõõmupeoks.

Olvet on varasemalt lisanud: „Mind huvitavad ühiskonna võnked ja pulsseerimine. Näen praeguses ühiskonnas teatud tasakaalutust. Samas soovin anda sõnumi, et abstraktne kunst pole aegunud, vaid võtab aina uusi vorme.”

Maret Olvet (snd 1930) on lõpetanud 1955. aastal ERKI graafika erialal. Töötanud nii vabagraafiku kujunduskunstnikuna. Alates 1957. aastast osalenud näitustel Eestist, endises Nõukogude Liidus ja välismaal. Viimane isikunäitus Tartu Kunstimajas toimus 2002. aastal.


Meediakajastus

Kristlyn Liier. Graafilised lehed ajavad Eesti asja, Tartu Postimees, 27. juuli 2018.


The series is dedicated to the one-hundredth anniversary of the Republic of Estonia using the colours of the national flag and simple geometric shapes. Since the beginning of the century, Olvet has been using abstract language in her works. Without gravitating to pure conceptualism or absurd, the present series contains a clearly perceptible sense of playfulness that turns the anniversary into a jubilation.

Olvet has previously stated: “I am interested in the vibe and pulsation of the society. I see a lot that is unbalanced in the contemporary society. At the same time, I try to convey the message that abstract art is not outdate but is taking on constantly new forms.”

Maret Olvet (b 1930) has graduated as a printmaker from the ESSR State Art Institute. She has worked as a freelance artists and as a designer. Since 1957, she has participated in exhibition in Estonia, the former Soviet Union and abroad. Her last personal exhibition at the Tartu Art House took place in 2002.

Rubriigid: Määratlemata | Maret Olveti graafika / Väike saal / 03.07.–29.07.2018 kommenteerimine on välja lülitatud

Sven Saag “Deep Layers” / Suur saal / 17.05.-22.06.2018

(Scroll down for English)

Neljapäeval, 17. mail kell 18.00 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis Sven Saagi isikunäitus „Sügavad kihid”.

Saag on valinud oma teoste valmistamiseks isemoodi meetodi: samm-sammu järel üles ehitamise asemel koorib tema üksteisele maalitud kihtidest välja soovitud lõppresultaati. Tegemist on meditatiivse protsessiga, mille tulemusena mõjuvad ka tema teosed ning nendele ajuti ilmuvad tegelased justkui aegruumi välistena.

Kunstnik seletab: „Nagu restauraator, kes eemaldab värvikihte ning leiab nende alt üha uusi figuure, vaateid ja nägusid, võib ka kunstnik oma maalidele läheneda sügavuti – kraapida neid ning leida värvikihtide alt järjest nii uusi kui vanu pilte. Avastades end nõnda ühtäkki väga heast ja tuttavast, või ka täiesti tundmatust ja ootamatust kohast.”

Sven Saag (snd 1968) lõpetas 1994. aastal Tartu Ülikooli maaliosakonna teise lennu. Isikupärase kihilise ja värviküllase stiilini jõudis ta suhteliselt varakult. Kuigi viimasel ajal on tema isikunäituste hoog veidi raugenud, on tal neid aja jooksul siiski kogunenud kümneid. Viimati astus ta samades ruumides isikunäitusega üles aastal 2000.


On Thursday, 17 May at 6 p.m. Sven Saag’s personal exhibition “Deep Layers” will be opened in the large gallery of the Tartu Art House.

Saag has chosen a peculiar method for making his paintings: instead of building them up step by step, he partially peels away the layers painted on top of each other until he reaches the desired result. This is a meditative process whereby the completed works and the characters that sometimes appear in them seem to exists outside our shared continuum.

The artist explains: “As a restorer who removes layers of paint and discovers new figures, vistas and faces, the artist can also approach his painting by delving into their depths: by scratching them and constantly finding new and old images. It is possible to discover oneself in some good old place or somewhere unknown and unexpected.”

Sven Saag (b 1968) graduated in 1994 from the University of Tartu Painting Department. He found his distinct layered and colourful style already in his earliest works. Although over the last years the number of his personal exhibitions has dwindled, the total stands at a couple of dozen. His last personal exhibition in the same galleries took place in 2000.

Rubriigid: Määratlemata | Sven Saag “Deep Layers” / Suur saal / 17.05.-22.06.2018 kommenteerimine on välja lülitatud

Täna olen merineitsi, homme juba ükssarvik / Väike galerii / 17.05. – 22.06.2018

(Scroll down for English)

Neljapäeval, 17. mail kell 18.00 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses galeriis Šelda Puķīte kureeritud Riia Fotobiennaali näitus „Täna olen merineitsi, homme juba ükssarvik”.

Näitusel osalevad Reinis Hofmanis (LV), Floris Schönfeld (US/NL) ja Margus Tamm (EE). Graafiline kujundus: Darja Meļņikova.

Tegemist on kahe Riias toimunud projekti Tartu versiooniga, mis juhib tähelepanu fantaasia, fiktsiooni ja absurdi mõjule erinevatele ühiskonnagruppidele 21. sajandi alguse igapäevas. Näitus keskendub „maagilisele identiteedile”, mis eksisteerib jätkuvalt teatud sorti mütoloogilise mõtlemisena ratsionaalsusel põhineva Lääne tsivilisatsiooni teadvuses, kus maagilised identiteedid, mis on loodud kirjanduse, kino, kunsti, ajaloo või popkultuuri toel, peegeldavad juba iseenesest ühiskonna väärtuseid ja fantaasiaid.

Läti fotograafi Reinis Hofmanise ning Eesti kunstniku, disaineri ja kriitiku Margus Tamme koostööprojekt „I Want You! / Proovi midagi uut” Tartu Kunstimaja fassaadil, jälgib kommertsreklaami ja propagandapostrite traditsioone kutsudes kõiki ühinema Baltikumi „maagilise armeega”. Kujuteldav ja reaalne sulanduvad ühtseks võitmatuks masinavärgiks. Fiktsionaalsete kangelaste asetamisega reklaambännerile järgivad projekti autorid rollimängu juhtide eeskuju ja muudavad mängureegleid.

Riia Fotobiennaal on rahvusvaheline kaasaegse kunsti festival, mis keskendub visuaalkultuuri ja kunstilise kujutamise analüüsile. Vaadeldes fotograafiat kõikehõlmava mõistena, kuuluvad selle alla erinevad 21. sajandi kunsti leksikoni kujutise tootmise praktikad.


On Thursday, 17 May at 6 p.m. Riga Photography Biennial 2018 exhibition „Today I’m a Mermaid. Tomorrow I’ll Be a Unicorn” curated by Šelda Puķīte will be opened in the small gallery of the Tartu Art House.

Participating artists: Reinis Hofmanis (LV), Floris Schönfeld (US/NL) and Margus Tamm (EE). Graphic design: Darja Meļņikova.

Exhibition’s Tartu edition represents updated version of two shows that took place in Riga this April. Itdraws attention to the influence of fantasy, fiction and the absurd on various social groups within the 21st century reality. There is a particular focus on “magical identity”, which continues to exist as a form of mythological thinking within the consciousness and habits of the rationality-based Western civilisation. Often such magical identities are created with the help of literature, cinema, art, history and pop culture, which in and of themselves are vivid mirrors of society’s values and fantasies.

“I Want You!” is a collaborative project between Latvian photographer Reinis Hofmanis and Estonian artist, designer and critic Margus Tamm. Following the finest traditions of commercial advertising and propaganda posters, the banner on the wall of the Tartu Art House calls on everyone to join the Baltic “magical army,” in which the imagined and the real merge into a single invincible machine. By putting the fictional heroes onto advertising banners, the project’s authors are following the example of gamemasters in changing the rules of the game.

The Riga Photography Biennial is an international contemporary art event, focusing on the analysis of visual culture and artistic representation. The term ‘photography’ in the title of the biennial is used as an all-embracing concept encompassing a mixed range of artistic image-making practices that have continued to transform the lexicon of contemporary art in the 21st century.

Rubriigid: Määratlemata | Täna olen merineitsi, homme juba ükssarvik / Väike galerii / 17.05. – 22.06.2018 kommenteerimine on välja lülitatud