Taavi Oolberg “Kuni viimne rohulible…” / Monumentaalgalerii / 25.07.–18.08.2019

(Scroll down for English)

Neljapäeval, 25. juulil kell 18.30 avatakse Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis Taavi Oolbergi näitus „Kuni viimne rohulible…”. Näituse kuraator on Indrek Grigor (Tartu Kunstimuuseum), helikujunduse on loonud Rooland Seer ja tattoo-seeriate autor on Lisa Heidinger.

Kunstniku eesmärgiks on ehitada pühamu, mis kajastaks kaasaegset olukorda, kus usk on levinud samadel assimilatiivsetel alustel nagu varem on juhtunud. Kus erinevad (massi)kultuurilised ikoonid muudetakse koheselt õpetuse osaks. Näituse nimi, „Kuni viimne Rohulible…“ on kujund boddhisattva vandest, kus vandevõtja lubab, et ei virgu enne kui viimne rohulible on aidatud teisele poole kannatusi. Kui kaua tuleb aga järele oodata Adolf Hitlerit?

Oolberg lisab: „Hetke üks populaarsemaid visionääre, ajaloolane Yuval Noah Harari on väitnud, et sotsiaalmeedia ajastul on kõige suuremaks väärtusteks ning oskusteks rahu ja vaikus. Just kogemuslik üleküllus on inimesele ainsaks meeldetuletuseks selle puudumisest. Nii on ka kogu näituse „pühamu“ koos oma altari ja heliteosega nagu tänapäeva maailm infost üleküllastunud ning kehastab puuduva kaudu seda mida maailmas enam ei ole: rahu ja vaikust.”

Taavi Oolberg (snd 1983) on õppinud Tallinna Sidekoolis arvutigraafikat ning Tartu Kõrgemas Kunstikoolis meedia- ja reklaamikunsti. Alates 2004. aastast on ta töötanud graafilise disainerina. Oolbergi varasemad isikunäitused on toimunud Võrus, kuid praegune on tema esimene iseseisev ülesastumine Tartus.

Näitus on avatud 18. augustini.


Meediakajastus

Meelis Friedenthal ja Teet Toome. Religioon on võõras. Head uudised, 29. detsember 2019.


On Thursday, 25 June at 18.30 Taavi Oolberg’s exhibition “Down to the Last Blade of Grass…” will be opened in the monumental gallery of the Tartu Art House. The exhibition is curated by Indrek Grigor (Tartu Art Museum), the sound design is by Rooland Seer and the tattoo series are by Lisa Heidinger.

The aim of the artist is to construct a shrine that would express the contemporary situation where religion has spread on the same assimilative basis as in earlier eras. Where different icons of (mass) culture are immediately used as part of the teaching. The title of the exhibition, “Down to the Last Blade of Grass…” is an image from a Bodhisattva vow where the oath taker promises not o be enlightened until the last blade of grass has passed on to the other side of suffering. How long do we have to wait for Adolf Hitler?

Oolberg adds: “One of the most popular visionaries of today, the historian Yuval Noah Harari has claimed that the most important qualities in the era of social media are peace and quiet. The experiential over saturation is the only reminder for the people of what they are missing. The “shrine” of the exhibition with its altar and sound work is over saturated with information like the contemporary world and through the missing elements it embodies what the world is lacking: peace and quiet.”

Taavi Oolberg (b 1983) has studied computer graphics in the Tallinn School of Communication and media and advertisement design in the Tartu Art College. Since 2004, he has been working as a graphic designer. Oolberg’s earlier personal exhibitions have taken place in Võru and the present exhibition is his first personal project in Tartu.

The exhibition is open until 18 August.

Rubriigid: Määratlemata | Taavi Oolberg “Kuni viimne rohulible…” / Monumentaalgalerii / 25.07.–18.08.2019 kommenteerimine on välja lülitatud

Madara Lazdiņa “Kaja” / Suur saal / 28.06.–21.07.2019

(Scroll down for English)

Reedel, 28. juunil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis Läti maalikunstniku Madara Lazdiņa isikunäitus „Kaja”.

Kunstnik kasutab heli ja selle füüsikalisi omadusi kirjeldamaks meie suhet keskkonda, ühiskonda ja meie endi sisemisse maailma. Abstraktne maalilaad on kombineeritud detailsete joonistustega, monokroomsus vastandub eredate värvidega. Kõige meid ümbritseva kaja on kohal meie arusaamades ja maailmavaates ning see võimaldab meil näha asju erinevate vaatenurkade alt.

Lazdiņa lisab: “Meil on võimatu ennast isoleerida: kõik kajab, isegi kui proovime seda ignoreerida või eitada. Nendes maalides proovin visualiseerida oma reaalsusega seotud unistusi ja ootuseid ning nende üle mõtiskleda. Füüsiline reaalsus on sõlmitud kokku seesmisega, mis pole küll kuidagi käega katsutav, kuid on siiski kõigi poolt kogetud.”

Madara Lazdiņa (snd 1990) on saanud Läti Kunstiakadeemia maaliosakonnast magistri kraadi. Ta on alates 2010. aastast osalenud grupinäitustel Lätis, Suurbritannias, Poolas, Tšehhis ja Eestis ning tal olnud kodumaal mitmeid isikunäituseid. 2016. aastal sai ta SEB panga maalistipendiumi konkursil publiku preemia ning lühifilmide festivali Starmetis peapreemia.


On Friday, 28 June at 5 p.m. Madara Lazdiņa’s personal exhibition „Echo” will be opened in the large gallery of the Tartu Art House.

The artist is using sound and its physical attributes to describe our relationship with the environment, society and inner selves. Abstract paintings are combined with detailed line drawings, monochrome versus fluorescent brightness. The idea of echo helps to reveal how everything reverberates in our perception and world view, it helps us to see things from a different angle.

Lazdiņa explains: “It is impossible isolate ourselves: everything echoes even if we try to ignore or deny it. In these paintings I visualize my dreams and hopes for reality and meditate about them. Physical reality is woven together with the inner reality that is not tangible but has been experienced by everybody.”

Madara Lazdiņa (b 1990, Riga, Latvia) has a master’s degree from the Painting Department of the Art Academy of Latvia. Since 2010, she has participated in group exhibitions in Latvia, the United Kingdom, Poland, the Czech Republic and Estonia and has had several personal exhibitions in Latvia. She has received the audience award at the 2016 SEB scholarship in painting and the Grand Prix at the short film festival “Starmetis” in Riga.

The exhibition will be open until 21 July.

Rubriigid: Määratlemata | Madara Lazdiņa “Kaja” / Suur saal / 28.06.–21.07.2019 kommenteerimine on välja lülitatud

Jaan ja Johannes Luik “Dialoog” / Monumentaalgalerii / 28.06.–21.07.2019

(Scroll down for English)

Reedel, 28. juunil kell 17.30 avatakse Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis Jaan ja Johannes Luige ühisnäitus „Dialoog”.

Näitus uurib isa-poja suhteid ja mõjutusi, mis teineteisele antakse. Poja poolt vaadates on selleks lapsepõlv, mis on teda mudinud inimeseks kes ta praegu on. Igapäevaselt segunevad pildid ja mälestused lapsepõlvest, mis liiguvad tajude eest läbi. Isa poolt vaadates on selleks suur muutus, mis nihutas fookust elus. Laste näol tekkis ellu juurde uus muutuja, mis mõjutab otsuseid.

Jaan tegeleb materjaliga, et väljendada sümboolset või sõnastatavat. Johannes tegeleb ideega, et väljendada füüsilist. Materiaalse ja immatriaalse võrdse väljenduspotentsiaali kehastab ringsuunaline liikumine näitusesaalis füüsilisest ja ruumilisest kujutisest tekstilisse ja tagasi.

Johannes ütleb: „Sõnast dialoog võib välja lugeda, et suhtlejaid on kaks. Lisaks viitab see tugevalt millelegi keelelisele. Kui inimesed on samas pikalt koos, toimub suhtlemine ka teistel tasanditel. Antakse edasi informatsiooni, mis ei ole koheselt hoomatav. Juba koos olemine on mingit sorti dialoog. Läbi selle mõjutatakse teineteist.”

Jaan Luik sündis 1953. aastal ja lõpetas 1975. aastal Eesti Riikliku Kunstiinstituudi skulptuuri eriala. Aastal 1988 sündis talle poeg, kellele pandi vanaisa järgi nimeks Johannes. 2019. aastal lõpetas Johannes Eesti Kunstiakadeemia Installatsiooni- ja skulptuuri eriala. Alates 1988. aastast on nende vahel toimunud pidev suhtlemine.

Näituse graafilise disaini autor on Kristjan Hinno.
Näitus on avatud 21. juulini.


On Friday, 28 June at 5.30 p.m. father and son Jaan and Johannes Luik will open a joint exhibition “Dialogue” in the monumental gallery of the Tartu Art House.

The exhibition explores the father son relationship and the influence they have had on each other. For the son, the most important period was his childhood that shaped him into the person he is: all the images and memories from that time pass through his mind every day. For the father, it was the big change that shifted the focus of his life: children introduced a new variable that influenced his decisions.

Jaan works with material to express the symbolic. Johannes works with the idea to express the physical. The comparable expressive potential of the material and immaterial is represented in the gallery by the circular motion from a physical and spatial to textual and back.

Johannes says: “The word ‘dialogue’ tells us that the communication takes place between two parties. It also references something that is strongly linguistic. But when people are together for a long time, the communication also takes place on other levels. Information is relayed in a manner that is not easily comprehensible. Even being together is a kind of dialogue. People use it to influence each other.”

Jaan Luik was born in 1953 and graduated the Sculpture Department of the Estonian State Art Institute in 1975. In 1988, his son was born and was named Johannes after his grandfather. In 2019, Johannes graduated from the Installation and Sculpture Department of the Estonian Art Academy. Since 1988, the two have been in constant communication.

The graphic designer of the exhibition is Kristjan Hinno.
The exhibition will be open until 21 July.

Rubriigid: Määratlemata | Jaan ja Johannes Luik “Dialoog” / Monumentaalgalerii / 28.06.–21.07.2019 kommenteerimine on välja lülitatud

Jane ja Jaanus Remm “t” / Väike saal / 28.06.–21.07.2019

(Scroll down for English)

Reedel, 28. juunil kell 18.00 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses saalis Jane ja Jaanus Remmi ühisnäitus „t”.

Maanteed mõjutavad oluliselt inimeste ja loomade käitumist ning keskkonda. Iga uus tee toob sõitjaid juurde. Teedel on suur roll selles, kuidas me tajume maastikku ja maad, kuna enamus inimesi elab tänapäeval linnades ja aktiivne kogemus erinevate maastikega toimub teel liikudes vaataja positsioonilt. Jane Remmi maalid kujutavad vaateid maanteelt, Jaanus Remmi fotod vaatlevad teed ja liikumist metslooma perspektiivist, nii nagu ökoloog seda mõistab. Kohtuvad maalikunsti ja loodusteaduse, inimese ja metslooma teed.

Jane Remm selgitab: „Maanteel sõitja jaoks muutub maastik liikuvaks pildiks, vaatemänguks. Kuid see vaatemäng, mida me teel sõites näeme, on kellegi kunagiste otsuste ja tegevuse tagajärg, mõjutatud ohutusest, looduskaitse kaalutlustest, riigikaitsest, maaparandusest”. Jaanus Remm lisab: „Uurin loomade liikumisteid ning seda, kuidas ehitada ohutuid maanteid nõnda, et metsloomade rajad ei katkeks. Tuleb mõista ning kokku sobitada inimese elu-olu ja rutt, looduse kulgemine ja perspektiiv ning kaasaegse tehnoloogia võimalused. Isegi kogenud zooloogile on paras pähkel näha maailma ning maanteid ja nendega kaasnevat erinevate loomaliikide pilgu läbi.”

Avamisel esineb Sensatsiooniline Tartu Kevadbänd ja oodatakse külastajaid oma teelugusid jagama. Tule ja mõtleme koos teedest ja teel olemisest!

Jane Remm (snd 1978) on lõpetanud Tartu Ülikooli maaliosakonna ning Eesti Kunstiakadeemia interdistsiplinaarsete kunstide magistrantuuri. Alates 2004. aastast on ta töötanud Tallinnas Sally Stuudios, alates 2019 töötab Tallinna Ülikoolis. Jane Remmi looming käsitleb metsa ja muid maastikke, nende muutumist ning esitlus- ja tõlgendusvõimalusi. Viimati esines ta Tartu Kunstimajas ühisnäitusel „Puud” (2016, koos Eda Lõhmuse ning Hando ja Kristina Tammega).

Jaanus Remm (snd 1979) on saanud Tartu Ülikoolist loomaökoloogia doktorikraadi ning on töötanud alates 2008. aastast TÜ zooloogia teadurina, 2013 asutas loodusuuringute ettevõtte Rewild. Jaanus Remmi köidavad küsimused loomade levikust, ruumikasutusest ja populatsiooni struktuurist. Käesolev on Jaanuse debüütnäitus.

Näitust toetavad Eesti Kultuurkapital ja Tartu Kultuurkapital ning see on avatud 21. juulini.


Meediakajastus

Krista Piirimäe, Loodus ja teed ristuvad ka kunstis. Tartu Postimees, 5. juuli 2019.


On Friday, 28 June at 6 p.m. Jane and Jaanus Remm’s joint exhibition “t” will be opened in the small gallery of the Tartu Art House.

Jane and Jaanus Remm’s exhibition “t” explores the effect of highways on people and animals.

Highways greatly influence the behaviour and environment of people and animals. Every new road increases the number of drivers. Roads have an important role in how we perceive the landscape and land itself since most people currently live in the cities and an active experience with various landscapes takes place while travelling on the roads from the position of a viewer. Jane Remm’s paintings depict the views from the highway and Jaanus Remm’s photos observe the road and the motion from the perspective of a wild animal as an ecologist understands this. The ways of painting and natural sciences and the roads of people and animals intersect.

Jane Remm explains: “For a driver on the highway, the landscape turns into a moving picture, entertainment. But the entertainment that we see from the road is the result of earlier decisions, it is influenced by safety, preservation of nature, national defence and land improvement.” Jaanus Remm adds: “I investigate the trajectories of animals and how to build safe highways in a manner that the paths of the wild animals would not be interrupted. We must understand and combine the everyday fast-paced life of people, the progression and perspective of nature and today’s technological possibilities. Even for experienced zoologists it is hard to see the world, the highways and everything associated with them through the eyes of different animal species.”

The band Sensatsiooniline Tartu Kevadbänd will perform at the opening and guests are invited to share there own stories about being on the road. Come and join the conversation about roads and journeys!

Jane Remm (b 1978) has graduated from the Painting Department of the University of Tartu and from the master’s programme of the Interdisciplinary Arts Department of the Estonian Academy of Arts. Since 2004, she has worked in Tallinn at the Sally Studio and since 2019, she is working at the Tallinn University. Jane Remm’s oeuvre looks at forests and other landscapes, their transformations and means of presenting and interpreting them. Her previous exhibition in the Tartu Art House was “Trees” (2016, with Eda Lõhmus, Hando Tamm and Kristina Tamm).

Jaanus Remm (b 1979) has a PhD in animal ecology from the University of Tartu. Since 2008, he has been working at the university as a researcher of zoology and in 2013 he founded the nature studies company Rewild. Jaanus Remm is interested in questions about the distribution of animals, their use of space and the structure of populations. This is the exhibition debut of Jaanus.

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia and the Cultural Endowment of Tartu and it is open until 21 July.

Rubriigid: Määratlemata | Jane ja Jaanus Remm “t” / Väike saal / 28.06.–21.07.2019 kommenteerimine on välja lülitatud