Siim Elmers „Seniit“ / Väike saal / 03.05.–22.05.2021

(Scroll down for English)

Esmaspäevast, 3. maist on Tartu Kunstimaja väikeses saalis avatud Siim Elmersi isikunäitus „Seniit“.

Igal kevadel, kui lumi sulama hakkab ja ilm halliks pöörab, tean, et varsti tuleb päike. Märtsis ja aprillis on päike eriti ere ja kõrvetav. Sulanud lume ja põletava päikese koosmõjul tekib aeg, mil kogu maailm näib mattuvat tolmukihi alla. Jääb mulje nagu oleks maailm ära pleekinud.

Päike mõjutab kõike, valgus on halastamatu jõud. Kivid murenevad, puit pudeneb, teras korrodeerub, plastik nõrgeneb. Päikese teele jääb harva asju, millest ta jagu ei saa. Paber pole erand. Kasutades läätse, saavutasin tulemuse, mida otsisin. Kontsentreeritud kujul on päikesekiired nii kuumad, et põletavad. Mina kontrollin läätse, aga päike seab piirangud. Mõni päev on ere, teisel päeval pean punkti põletamiseks seisma õues tunde. Mõni nädal on pilvine, ei saagi töötada. Päike dikteerib mu tööd.

Siim Elmers (snd 1997) lõpetas eelmisel aastal Eesti Kunstiakadeemia installatsiooni ja skulptuuri osakonna. 2017. aastal pärjati teda Noore Skulptori Preemiaga (koos Johannes Luigega). Tegu on tema esimese isikunäitusega.

Näitus on avatud 22. maini. Selle aja jooksul on Tartu Kunstimaja avatud iga päev kell 12.00–18.00


Meediakajastus

Raimu Hanson. Kunstimaja avas kolm uut näitust. Tartu Postimees, 4. mai 2021.

Ode Maria Punamäe, Jüri Nikolajev. Tartus ja Narvas avanesid vanade näituste kõrval ka täiesti uued. Kultuur.err.ee, 3. mai 2021.


From Monday, 3 May Siim Elmers’s solo exhibition “Zenith” will be open in the small gallery of the Tartu Art House.

Each spring, when the snow starts to thaw and the weather turns grey, I know, that soon the sun will come. In March and April, it is especially bright and scorching. The molten snow and burning sun in unison create a time when the whole world appears to be buried under a layer of dust. It seems like everything has faded.

The sun influences everything and light has a merciless power. Stones crumble, wood chips, steel corrodes, plastic fails. Not much can stand up to the sun and paper is not an exception. Using a lens I achieved what I was aiming for: in their concentrated form, the rays of the sun are so hot that they burn. I control the lens but the sun sets its own limitations. Some days are bright, but on others I have to stand outside for hours to burn a dot. Some weeks are cloudy and I cannot work at all. The sun dictates my work.

Siim Elmers (b 1997) graduated last year from the Department of Installation and Sculpture of the Estonian Academy of Arts. In 2017, he was awarded the grand prix of the Young Sculptor Award (with Johannes Luik). This is his first solo exhibition.

The exhibition will remain open until 22 May. During this time, the Tartu Art House is open every day 12–18.

Rubriigid: Määratlemata | Siim Elmers „Seniit“ / Väike saal / 03.05.–22.05.2021 kommenteerimine on välja lülitatud

Jaanus Samma „Muster“ / Monumentaalgalerii / 03.05.–22.05.2021

(Scroll down for English)

Esmaspäevast, 3. maist on Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis avatud Jaanus Samma isikunäitus „Muster“. See on valminud mullu kevadel Kunstimajas toimunud residentuuri ning Eesti Rahva Muuseumis tehtud kunstilise uurimuse käigus.

Näitusel eksponeeritakse kõrvuti ERMist laenatud 19. sajandi tanusid koos nendest inspireeritud joonistuste ja tikanditega. Kunstnik jätkab oma varasemates teostes alanud geikogukondade varjatud kohtumiskultuuri ja fetišite uurimist. Seekord on fookuses meeste aluspüksid, mis on provokatiivselt kõrvutatud rahvusliku lilltikandiga.

Tanu oli abielunaise seisusele viitav peakate, mida eesti talunaised pidid igapäevaselt staatusesümbolina kandma. Pulmades toimuva tanutamise rituaali käigus löödi värskele abielunaisele tanuga vastu pead või nägu ja öeldi: unusta uni ja pea mees meeles! Kaunite tikanditega tanu oli võetud naise märk, mis pidi kandjale igal hetkel meelde tuletama tema positsiooni selles liidus.

Kui kaugelt vaadates sobiksid Jaanus Samma väärikad lillornamendipärgadega joonistused nii Pätsi kabinetti Kadriorus kui ka mõnda stalinistlikusse kultuuripaleesse, siis lähivaatlus paljastab, et tegu pole siira rahvusliku kitšiga. Samamoodi pole perfektse käsitöötikandiga jockstrap’id järjekordsel ERMi rahvarõivakoolitusel valminud tubli töö, vaid küsivad provotseerivaid ja valusaid küsimusi.

Mis juhtub, kui tanudelt kopeeritud pühad rahvuslikud mustrid kaunistavad meeste aluspükse? Kas heteroseksuaalne võimumaatriks laguneb koost? Kellele lüüakse nüüd aluspükstega vastu vahtimist? Milliseid tähendusi kannab eesti rahvuslik ornament, kui seda esitada kvääritud kontekstis?

Jaanus Samma (snd 1982) on õppinud Eesti Kunstiakadeemias graafikat ja vabasid kunste. 2015. aastal esindas ta Eestit Veneetsia biennaalil projektiga „NSFW. Esimehe lugu”. 2013. aastal võitis Samma Köler Prize’il nii peapreemia kui publikupreemia ning 2016. aastal omistati talle Kristjan Raua preemia. Kuigi 2018. aastal oli Sammal sarja „Kunstnikud kogudes” raames isikunäitus Liivi Muuseumis, on seekord tegu tema esimese personaalväljapanekuga Tartus. www.jaanussamma.eu

Näitus on avatud 22. maini. Selle aja jooksul on Tartu Kunstimaja avatud iga päev kell 12.00–18.00

Näituse teksti kirjutanud Andreas Kalkun.

Kunstnik tänab: Agnes Aljas, Ülle Jäe, Reet Piiri, Liina-Mai Püüa, Virve Valtmann-Valdson, Kadri Vissel, Mari Volens, Eesti Kultuurkapital, Eesti Rahva Muuseum, Tartu Kunstimaja.


Meediakajastus

Aleksander Tsapov. Päevakommentaar: Uku, Jaanus, Eike, Kristi. Müürileht, 20. mai 2021.

Terje Toomistu. Homonatsionalismi kriipiv visioon. Sirp, 14. mai 2021.

Raimu Hanson. Kunstimaja avas kolm uut näitust. Tartu Postimees, 4. mai 2021.

Ode Maria Punamäe, Jüri Nikolajev. Tartus ja Narvas avanesid vanade näituste kõrval ka täiesti uued. Kultuur.err.ee, 3. mai 2021.


From Monday, 3 May Jaanus Samma’s solo exhibition “Pattern” will be open in the monumental gallery of the Tartu Art House. It was created last spring during the artist’s residency in the Art House and his artistic research in the Estonian National Museum.

Examples of the 19th century Estonian women’s coifs (tanu) from the collections of the ENM are exhibited side-by-side with drawings and embroidery inspired by them. Samma continues his research into the covert dating culture and fetishes of the gay community begun in his earlier works. This time the focus is on men’s underwear that have been provocatively juxtaposed with folk flower embroidery.

As a headwear, tanu indicated marriage and Estonian peasant women had to wear it daily as a status symbol. During the wedding ritual the newly married woman was hit against the head or face with a tanu with the words: “Forget you dreams and remember the man!” Tanu with is beautiful embroidery was a sign of a woman who was taken and was meant to remind the wearer at every moment her position in the union.

From afar, Jaanus Samma’s elegant drawings showing wreaths of flower ornaments would suit both the office of an authoritarian president as well as a Stalinist palace of culture. On closer inspection, however, it becomes clear that they are not genuine nationalist kitsch. The jockstraps bearing perfect handmade embroidery have not been made at a folk clothing workshop at ENM, but pose provocative and painful questions.

What happens when the sacred folk patterns copied from the tanu adorn men’s underwear? Will the heterosexual matrix of power dissolve? Who gets hit over the head with the underwear now? What meanings can be found in Estonian national ornament if it is presented in a queered up context?

Jaanus Samma (b 1982) has studied printmaking and fine arts at the Etonian Academy of Arts. In 2015, he represented Estonia at the Venice Biennale with the project “NSFW. A Chairman’s Tale”. In 2013, Samma won both the grand prix and the audience award at the Köler Prize and in 2016 was awarded the Kristjan Raud Art Prize. Although in 2018 Samma had a solo exhibition as part of the “Artists in Collections” series in the Juhan Liiv Museum not far from Tartu, this is his first solo exhibition in the town. www.jaanussamma.eu

The exhibition will remain open until 22 May. During this time, the Tartu Art House is open every day 12–18.

The exhibition text is written by Andreas Kalkun.

The artist thanks: Agnes Aljas, Ülle Jäe, Reet Piiri, Liina-Mai Püüa, Virve Valtmann-Valdson, Kadri Vissel, Mari Volens, Cultural Endowment of Estonia, Estonian National Museum and Tartu Art House.

Rubriigid: Määratlemata | Jaanus Samma „Muster“ / Monumentaalgalerii / 03.05.–22.05.2021 kommenteerimine on välja lülitatud

Jonas Gasiūnas ja Kaido Ole „Jonas & Kaido II” / Suur saal / 26.02.–02.03.2021

(Scroll down for English)

Alates laupäevast, 27. veebruarist on Tartu Kunstimaja suures saalis avatud maalijate Jonas Gasiūnase ja Kaido Ole ühisnäitus „Jonas & Kaido II”. Näituse kuraator on Arvydas Žalpys (Meno parkas galerii, Kaunas).

Kuigi nii leedulasest Gasiūnas kui eestlasest Ole on mõlemad oma riigi ühed hinnatumad maalijad, on nende looming väga eripalgeline. Ka isikutena on nad väga erinevad. Kuid miski nende loojanatuuris ning selles, millise tõsikindlusega nad oma kunstile lähenevad, on siiski sarnane. Seetõttu pole ime, et tegu ei ole kaugeltki esimese näitusega, kus nad koos esinevad.

Poola kunstikriitik ja kunstnike kunagise rändnäituse kuraator Krzysztof Stanisławski kirjutab: „Nad tunnevad üksteist ja on koos näitustel esinenud juba kakskümmend aastat või isegi kauem. Ühistes ettevõtmistes peitub teatav järjepidevus ning mida näitus edasi, seda nähtavam on, et nad sobivad üha enam kokku. Paradoksaalsel kombel on nad niivõrd erinevad, et nad meenutavad teineteist.”

Seetõttu saamegi antud väljapanekut vaadata ühise tee järgmise sammuna. Nii selle kui kunstnike eelmise ühisnäitus kuraator Arvydas Žalpys küsib: „Kuidas on kunstnike vaheline dialoog arenenud? Millist maalikeelt nad täna räägivad? Ja mis signaale nad meile pakuvad? Kuna näitusel on väljas kunstnike uue maalid, loodan, et leiame siit neile küsimustele ka vastuseid.”

Jonas Gasiūnas (snd 1954) on Leedu maalikunstnik, kes õppis Leedu Kunstiinstituudis. 1992–2018 oli ta samas koolis (praeguse nimega Vilniuse Kunstiakadeemia) assistent, õppejõud, professor ja maaliosakonnad juhataja. Üks olulisemaid tänapäeva Leedu maalijaid. Kasutab maalimiseks sageli küünalde tekitatud tahma. Viimati esines Tartus 2012. aasta näitusel „Maalimise kolm õppetundi” (koos Paweł Łubowski ja Kaido Olega, Tartu Kunstimuuseum).

Kaido Ole (snd 1963) on Eesti maalikunstnik, kes õppis Eesti Kunstiakadeemias disaini ja maali. 1993–2010 oli ta samas koolis joonistamise ja maali õpetaja, dotsent, professor ja maali õppetooli juhataja. 2003. aastal esindas koos Marko Mäetammega Eestit Veneetsia biennaalil. Aastatel 2016–2018 oli üks esimesi kunstnikupalga saajaid. Koos Gasiūnasega on neil olnud varem olnud kaks ühisnäitust: 2007. aastal Vilniuses ja 2018. aastal Kaunases.


Meediakajastus

Joanna Hoffmann. Müstiliselt hea kooslus. Sirp, 23. aprillil 2021.


From Saturday, 27 February the joint exhibition “Jonas & Kaido II” of the painters Jonas Gasiūnas and Kaido Ole is open in the large gallery of the Tartu Art House. The exhibition is curated by Arvydas Žalpys (Meno parkas Gallery, Kaunas, Lithuania).

Although both the Lithuanian Gasiūnas and the Estonian Ole are among the most esteemed painters of their home countries, their oeuvre is in fact very different. Their personalities are also dissimilar. But something in their creative nature or in the urgency that they approach their art is still comparable. That is why it is no wonder that this is not the first exhibition where they both participate.

The Polish art critic Krzysztof Stanisławski, who curated their previous travelling exhibition, writes: “They have known each other and exhibited together for twenty years, or maybe longer. There is a certain continuity in their activities and from exhibition to exhibition you can see that they fit each other more and more. Paradoxically, they are so different that they resemble each other.”

That is why this exhibition can be seen as the next step on a journey together. Arvydas Žalpys, the curator of this exhibition as well as their previous one, asks: “How has the dialogue between artists developed? What painting language do they speak today? And finally, what signal are they sending to us? With the new paintings at this exhibition, I hope we will find the answers.”

Jonas Gasiūnas (b 1954) is a Lithuanian painter who studied in the Lithuanian State Art Institute. In 1992–2018, he worked in the same school (now named Vilnius Art Academy) as an assistant, lecturer, professor and head of the Department of Painting. One of the most esteemed contemporary Lithuanian painters. Often uses smoke from candles to paint. He last showed his work in Tartu in 2012 at the exhibition “Three Lessons of Painting” (with Paweł Łubowski and Kaido Ole, Tartu Art Museum).

Kaido Ole (b 1963) is and Estonian painter who studied design and painting in the Estonian Academy of Arts. In 1993–2010, he worked in the same school as a teacher of drawing and painting, lecturer, professor and head of the Department of Painting. In 2003, he represented Estonia at the Venice Biennale together with Marko Mäetamm. In 2016–2018, he was one of the first to receive the artist laureate salary of the Estonian Artists’ Association. Ole and Gasiūnas have previously had two joint exhibitions: in 2007 in Vilnius and in 2018 in Kaunas.

 

 

Rubriigid: Määratlemata | Jonas Gasiūnas ja Kaido Ole „Jonas & Kaido II” / Suur saal / 26.02.–02.03.2021 kommenteerimine on välja lülitatud