Mētra Saberova “Pimpin’ Yo Mama Crib” / 17.11.–10.12.2017 / Monumentaalgalerii

(Scroll down for English and Latvian)

PIMPIN’ YO MAMA CRIB
Mētra Saberova isikunäitus

17. november –10. detsember 2017
Tartu Kunstimaja monumentaalgalerii
Näituse kuraator: Šelda Puķīte

Näituse avamine 18.00

Riias ja Londonis elava Mētra Saberova isikunäitus „Pimpin’ Yo Mama Crib” arutleb naise keha kultuurilise, poliitilise ja sotsiaalse rolli üle 21. sajandi argireaalsuses. Kunstnik kasutab ennast ja oma keha instrumendina, mille abil mängida läbi meditsiiniturismi stsenaariume: performatiivselt orkestreeritud operatsioonid, peegeldavad läbielatud isiklikke ja füüsilisi kogemusi mängulises ja lõbusas formaadis. Esmalt koomilisena näiv esitab süüvimisel küsimusi naise identiteedi ning tema õiguste kohta teha enda kehaga seotud otsuseid.

Saberova selgitab: „Operatsioonide kogemus – Tais tehtud steriliseerimine (munajuhade sulgemine), Poolas tehtud hümenoplastia (neitsinaha kirurgiline taastamine) ning Bulgaarias läbi viidud kehavälise viljastamise (in vitro) konsultatsioonid – on ühendatud igapäevaelu triviaalsusega, tõsistele teemadele lähenetakse rõõmsalt. Arutelu fookuses on teemad nagu emaduse normatiivsus, lastetute inimeste stigmatiseerimine, naise keha objektiviseerimine ning neitsilikuse diskrimineeriv iseloom nii lääne kui ida naiste jaoks. Lisaks pööran tähelepanu institutsionaalselt kinnistunud kunsti ja aktivisimi lahususele.”

Kommenteerimaks tarbimiskultuuri, millega on seotud ka ema ja lapse suhete mõttelised konstruktsioonid, esitab Saberova avamisel seksika lastekäru pesemise performance’i, mis on inspireeritud klišeemaigulistest filmi stseenidest, muusikavideodest ja reklaamidest, kus noored näitsikud seebivahuga autosid pesevad.

Mētra Saberova on kunstnik, feminist ning toetab LGBT+ õiguseid. Ta on lõpetanud Läti Kunstiakadeemia maaliosakonna ning Londoni Central Saint Martins College’i. Osalenud näitustel alates 2012. aastast. Saberova loob meditsiinilistest operatsioonidest performatiivse narratiivi, mis kutsub üles arutama naiste sotsiaalse, kultuurilise ja poliitilise konstrueerimise üle.

Projekti partnerid ja toetajad: Tartu Kunstnike Liit, Tartu Linn, Eesti Kultuurkapital, Läti Kultuurkapital, Nordic-Baltic kultuuri mobiilsusprogramm, Valmiermuiža.


Avamise performance


Meediakajastus

Photo reportage from Margrieta Griestiņa’s exhibition ‘Daggy’s Last Selfie’ and Mētra Saberova’s ‘Pimpin’ Yo Mama Crib’ at Tartu Art House. Echo Gone Wrong, 6. detsember 2017.

Raimu Hanson. Läti naiskunstnike näitusel hakkab sülg jooksma. Tartu Postimees, 21. november 2017.

Kaur Paves. Läti feministide pealetung. Tartu Ekspress, 16. november 2017.


PIMPIN’ YO MAMA CRIB
Mētra Saberova’s personal exhibition

17 November – 10 December 2017
Monumental gallery of the Tartu Art House
Exhibition curator: Šelda Puķīte

Exhibition opening at 18.00

Riga- and London-based artist Mētra Saberova’s personal exhibition Pimpin’ Yo Mama Crib deals with the discussion about the cultural, political and social significance of woman’s body within the reality of the 21st century. The artist uses herself and her body as an instrument to play out scenarios of medical tourism – performatively orchestrated operations, reflecting on this personal and physical experience in a playful, amusing format. What at first appears to be comical, on deeper insight poses questions on woman’s identity and her right to make decisions about her own body.

As the artist explains: “The experience with the medical operations, namely, the completed sterilisation (tubal ligation) in Thailand, hymenoplasty (hymen reconstruction surgery) in Poland and initial consultations about IVF (in vitro fertilization) in Bulgaria, is combined with the triviality of everyday, approaching serious issues in a cheerful manner. The attention and discussion will be centred on subjects such as the normativity of motherhood, stigmatisation of childfree people, objectification of the woman’s body and the discriminatory linkage of virginity to Western and Eastern women as well the institutional nature of upholding the separation between art and activism.”

Mētra Saberova is an artist, feminist and supporter of LGBT + rights. Graduated from the Department of Painting at the Art Academy of Latvia and Central Saint Martin College in London. Participates in exhibitions since 2012. Saberova builds a performative narrative of medical operations in order to encourage discussion about the social, cultural and political construction of women.

During the opening of the exhibition, drawing inspiration from clichéd scenes from films, music and commercial videos where young babes wash soaped up cars, Saberova will organise the sexy pram washing performance. The performance will be made as a commentary on consumer culture, to which the constructs of mother-child relationships are also subordinated.

Project’s partners and supporters: Tartu Artists’ Union, City of Tartu, Cultural Endowment of Estonia, Culture Capital Foundation of Latvia, Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture, Valmiermuiža.


PIMPIN’ YO MAMA CRIB
Mētras Saberovas personālizstāde
Tartu Mākslas mājas Monumentālā galerija

Izstādes kuratore: Šelda Puķīte
Izstādes atklāšana plkst. 18.00

Paralēli Rīgā un Londonā rezidējošās mākslinieces Mētras Saberovas personālizstāde Pimpin’ Yo Mama Crib ir veltīta diskusijai par sievietes ķermeņa kulturālo, politisko un sociālo nozīmi 21. gadsimta realitātē. Autore izmanto sevi un savu ķermeni kā instrumentu, lai nodotos medicīniskā tūrisma izspēlēm – performatīvi orķestrētām operācijām, šo ļoti personisko un fizisko pieredzi pēcāk pārstāstot rotaļīgā, uzjautrinošā formātā. Tas, kas pirmajā mirklī šķiet komisks, iedziļinoties rosina iztaujāt sievietes identitāti un tiesības lemt pār pašas ķermeni.
Kā skaidro pati māksliniece: „Pieredze ar medicīniskajām operācijām, proti, veikto sterilizāciju (olvadu nosiešanu) Taizemē, himenoplastiju (jaunavības plēves atjaunošanu) Polijā un sākuma konsultācijas IVF (in vitro fertilization) Bulgārijā, tiek apvienoti ar jautru ikdienišķības devu, ļaujot pieskarties nopietnām tēmām ar atvieglinātu pieeju. Tādā veidā tiek plānots aktualizēt un diskusijai piedāvāt tādas tēmas kā mātišķības normativitāte un brīvprātīgas bezbērnotības stigmatizācija, sievietes ķermeņa priekšmetiskošana un jaunavības diskriminējošā saistība ar Rietumu un Austrumu sievietēm, kā arī mākslas un aktīvisma nošķirtības uzturēšanas institucionālā daba.”
Mētra Saberova ir māksliniece, feministe un sieviešu un LGBT tiesību aizstāve. Absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmijas Glezniecības apakšnozari un Centrālo Sentmārtina koledžu Londonā. Izstādēs piedalās kopš 2012. gada. Saberova veido performatīvu medicīnisku operāciju naratīvu, lai apspēlētu mātišķības un sievietes sociālo, kulturālo un politisko konstrukciju.

Izstādes atklāšanas laikā Saberova, iedvesmojoties no klišejiskām filmu, mūzikas un reklāmas video epizodēm, kurās jaunas beibes mazgā saziepētas mašīnas, rīkos seksīgo bērnu ratiņu mazgāšanas performanci. Šī perfomance tiks veidota kā komentārs par patērētāj kultūru, kurai pakļauti arī bērnu un māšu attiecību konstrukti.

Projekta sadarbības partneri un atbalstītāji: Tartu Mākslinieku savienība, Tartu pilsēta, Igaunijas Valsts Kultūrkapitāla fonds, Latvijas Valsts Kultūrkapitāla fonds, Ziemeļvalstu un Baltijas Valstu Mobilitātes programma „Kultūra”, „Valmiermuiža”.


Rubriigid: Määratlemata | Mētra Saberova “Pimpin’ Yo Mama Crib” / 17.11.–10.12.2017 / Monumentaalgalerii kommenteerimine on välja lülitatud

Avalik ülesvõte: 10.11. kl 17 Sirja-Liisa Eelma ja 11.11. kl 14 Tanja Muravskaja

Vestlused Tartu Kunstimajas: Sirja-Liisa Eelma ja Tanja Muravskaja

Sellel nädal toimub Tartu Kunstimajas tervelt kaks „Avalik ülesvõte” sarja jutuajamist: reedel, 10. novembril kell 17 vestlevad kunstnik Sirja-Liisa Eelma ja kirjanik Anti Saar ning laupäeval, 11. novembril kell 14 vestlevad kunstnik Tanja Muravskaja ja kunstiteadlane Indrek Grigor.


Sirja-Liisa Eelma sarja „Kerge eine igal ajal” maalidel korduv motiiv on pärit Hop galerii jugendstiilis põrandaplaatidelt, mille ornament sobib hästi kunstniku huviga visuaalselt minimalistlike, kuid kontseptuaalselt mahukate struktuuride vastu. Tööde keskmes on nähtava ja nähtamatu piiritlemine. See on olukord, kus peened, imeväiksed sammud võimaldavad üleminekuid nende kahe staadiumi vahel.


Tanja Muravskaja „Kangelane” koosneb eeskätt NATO liitlasvägede sõdurite portreedest, kelle kõrval on Eestimaa poisid ja tüdrukud: Noored Kotkad ja Kodutütred. Need on portreed homsetest kangelastest, kes täna valmistuvad oma tulevikuks, mis võib muuhulgas tähenda ka reaalsete relvade abil meie kõigi kaitsmist. Ähvardused, sõjaohu õhutamine ja põgenike kriis on igapäevane reaalsus. Näitusesaalis valitseb aukartlik vaikus.


Lisaks nendele näitustele saab kuni 12. novembrini vaadata ka Tõnis Paberiti installatsiooni „Vanemuine”.

Rubriigid: Määratlemata | Avalik ülesvõte: 10.11. kl 17 Sirja-Liisa Eelma ja 11.11. kl 14 Tanja Muravskaja kommenteerimine on välja lülitatud

Tanja Muravskaja “Kangelane / Hero / Герой” / 19.10.–12.11.2017 / Suur saal

Tanja Muravskaja. Seeriast „Kangelane”. 2017. Pigmenttrükk.

(Scroll down for English)

Neljapäeval, 19. oktoobril kell 18 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis Tanja Muravskaja isikunäitus „Kangelane”.

Eesti on lülitunud globaalsesse kaitsestruktuuri, mis on vihmavarjuks 28-le riigile ning mille eesmärgiks on konfliktide ennetamine ja liikmesriikide turvalisuse tagamine. Kuigi mitte keegi ei ihka külma sõja tagasitulekut, näeme siiski Tapale ja Jõhvi paigutatud erinevate riikide sõjaväelaste osalusel toimuvaid ühisõppuseid, mida korraldatakse võimaliku agressiooni heidutamise eesmärgil.

Näitus koosneb eeskätt NATO liitlasvägede sõdurite portreedest, kelle kõrval on Eestimaa poisid ja tüdrukud: Noored Kotkad ja Kodutütred. Need on portreed homsetest kangelastest, kes täna valmistuvad oma tulevikuks, mis võib muuhulgas tähenda ka reaalsete relvade abil meie kõigi kaitsmist.

Muravskaja põhjendab näituse teemavalikut järgnevalt: „Usume, et näeme vaid pinnavirvendust, ohust mis meid tegelikult ähvardab ning seetõttu jääb hirmust teadmatuse ees süda seisma. Eesti meedia maalib meie tulevikku õnneliku, turvalise ja pilvituna, kuid meie kõik ja ka nn suur Euroopa elame tegelikult hirmuatmosfääris. Ähvardused, sõjaohu õhutamine ja põgenike kriis on igapäevane reaalsus.”

Näitusesaalis valitseb aukartlik vaikus. Osana Euroopalikust kultuurist on ka Eesti asunud mälestama oma misjoonide ohvreid ja sõjaveterane.

Kujundaja: Jevgeni Zolotko.

Näitus jääb avatuks 12. novembrini.

Tanja Muravskaja (snd 1978) on saanud Eesti Kunstiakadeemiast nii fotograafia bakalaureuse- kui magistri kraadi ning jätkab samas doktorantuuris. Alates 2007. aastast on tal olnud kümmekond isikunäitust nii Eestis kui välismaal. Viimati esines ta Tartus 2010. aastal kunstimuuseumis. Muravskaja on üks järgmisel aastal väljaantava Köler Prize’i nominentidest.

Avalik ülesvõte

Tartu Kunstimaja vestluste sarja “Avalik ülesvõte” kaheksas osa. Kunstiteadlane Indrek Grigor vestleb kunstnik Tanja Muravskajaga, kellel toimus suures saalis isikunäitus “Kangelane”. Ülesvõte toimus 11. novembril 2017. aastal.


Meediakajastus

Raimu Hanson. Näituseteoste hulgas leidub fotosid, maale ja müürijuppe. Tartu Postimees, 19. oktoober 2017.

Indrek Grigor. Külma sõja lapsed. Sirp, 24. november 2017.

Peeter Talvistu. Talking About the Bear in Estonian Art. Estonian Art, nr 1, 2018.


On Thursday, 19 October at 18.00 Tanja Muravskaja’s personal exhibition “Hero” will be opened in the large gallery of the Tartu Art House.

Estonia has joined the global defence structure that acts as an umbrella to the 28 states with the aim of preventing conflicts and assuring the security of its members. Although nobody yearns for the return of the Cold War, we still see joint exercises where soldiers from different countries that are stationed in Estonia participate and that are organized with the aim of discouraging possible aggression.

The exhibition mainly consists of portraits of the soldiers of the allied forces of NATO. Alongside them are Estonian boys and girls: the youth corps of the Estonian Defence League. These are portraits of the heroes of tomorrow who are preparing for their future that might also contain the possibility of defending us all with actual weapons.

Muravsakaja adds the following about the theme of the exhibition: “We believe that we see ripples of an impending danger and our hearts stop due to the horrors of the unknown. Estonian media paints our future as happy, secure and cloudless, but we and the rest of Europe actually live in an atmosphere of fear. Threatening language, instigations of war and the refugee crisis are our everyday reality.”

The exhibition hall is filled with respectful silence. As part of European culture, Estonia has also started commemorating the victims of our foreign missions and war veterans.

Exhibition design: Jevgeni Zolotko.

The exhibition will remain open until 12 November.

Tanja Muravskaja (b 1978) has earned her bachelor’s and master’s degrees in photography from the Estonian Academy of Arts and is studying for her doctorate in the same institution. Since 2007, she has had more than ten personal exhibitions in Estonia and abroad. In Tartu, her last personal exhibition was in 2010 in the art museum. Next year, Muravskaja has been nominated for the Köler Prize.


Rubriigid: Määratlemata | Tanja Muravskaja “Kangelane / Hero / Герой” / 19.10.–12.11.2017 / Suur saal kommenteerimine on välja lülitatud

Tõnis Paberit “Vanemuine” / 19.10.–12.11.2017 / Väike saal

(Scroll down for English)

Neljapäeval, 19. oktoobril kell 17.30 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses saalis Tõnis Paberiti installatsioon „Vanemuine”.

Kompositsiooni aluseks on Lindgren-Matteuse Vanemuise ehituskividest müürijupid, mille kohal ripuvad kuue Tartu autori maalitud dekoratsioonid abstraktsetest ja arhitektuursetest motiividest ära tuntavate portreedeni. Kõik dekoratsioonid, mis viitavad varasematele lavakujunduse traditsioonidele, väljendavad nende loojate suhet nn. Vana Vanemuisega või sõjaeelse ja ajaloolise Tartuga üldiselt.

Tõnis Paberit seletab teose tagamaid järgnevalt: „Eestis on omakeelse klassikalise kultuuri kiht äärmiselt õhuke ja minu arust tuleks seda iga hinnaga säilitada, sest mingid väärtused on püsivad. Mina ja mitmed mu kaasmõtlejad pole olnud rahul kõigi Tartu kui meie kultuurihälli taastamisel tehtud otsustega. Mõned märgilised koha oleks pidanud jääma endisteks, sest nad omavad sümbolväärtust. Neid kaotades saavad meist meie enda kultuuri katkestajad.”

Näitusel osalevad teostega Peeter Krosmann, Rein Maantoa, Margus Meinart, Meiu Münt, Kadri Paberit ja Imat Suumann.
Tänud: Kalev Essenson.

Näitus jääb avatuks 12. novembrini.

Tõnis Paberit (snd 1952) lõpetas peale psühholoogia õpinguid Tartu Ülikoolis ja osalemist Kunstikabineti töös 1978. aastal Eesti Riikliku Kunstiinstituudi. Suur osa loomingust valminud pronksis, kuid viimasel ajal pöördunud ka teiste materjalide poole. Mitmete monumentide autor (viimati linnapea Karl Luik Vanemuise pargis, koos arhitekt Uku Põllumaaga). 2015. aastal oli Paberitil koos Andrus Peegliga Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis isikunäitus „Maria & varia”.


Meediakajastus

Raimu Hanson. Näituseteoste hulgas leidub fotosid, maale ja müürijuppe. Tartu Postimees, 19. oktoober 2017.


On Thursday, 19 October at 17.30 Tõnis Paberit’s installation “Vanemuine” will be opened in the small gallery of the Tartu Art House.

The composition is based on small wall sections that are constructed out of the stones of the “Vanemuine” theatre that was designed by Armas Lindgren and Arnold Matteus. Above these hang decorations painted by six artists from Tartu showing abstract and architectural motifs or recognisable portraits. All of these decorations, that reference the earlier stage design traditions, express their creators’ attitude towards the so called “Old Vanemuine” or the historic pre-war Tartu in general.

Tõnis Paberit explains his work: “The layer of Estonian language classical culture is very thin and I think that it should be preserved in every possible manner because some values are eternal. Me and many others haven’t been completely happy with all the decisions that were made during the post-war reconstruction of Tartu – the birth place of Estonian culture. Some significant places should have remained the same since they had symbolic value. By obliterating them, we become the discontinuation of our own culture.”

Participating artists: Peeter Krosmann, Rein Maantoa, Margus Meinart, Meiu Münt, Kadri Paberit and Imat Suumann.
Thanks: Kalev Essenson.

The exhibition will remain open until 12 November.

Tõnis Paberit (b 1952) studied psychology in the University of Tartu and participated in the activities of the legendary Art Studio. In 1978, he graduated from the Estonian State Art Institute. Most of his works are cast in bronze but lately he also uses other materials. He is the author of many monuments (latest for Karl Luik, the mayor Tartu, in collaboration with architect Uku Põllumaa). In 2015, Paberit had his last personal exhibition in the monumental gallery of the Tartu Art House with Andrus Peegel entitled “Maria & Varia”.


Rubriigid: Määratlemata | Tõnis Paberit “Vanemuine” / 19.10.–12.11.2017 / Väike saal kommenteerimine on välja lülitatud