Tarvo Varres „Ootamine on see, kui aega on alati liiga palju ja kui ajal on siiski ajapuudus“ / Monumentaalgalerii / 04.08.–03.09.2023

(Scroll down for English)

Reedel, 4. augustil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis Tarvo Varrese isikunäitus „Ootamine on see, kui aega on alati liiga palju ja kui ajal on siiski ajapuudus“.

Sellel näitusel jätkab kunstnik liikumist kohaspetsiifiliste tekstipõhiste installatsioonide trajektooril. Näituse keskseks ühisnimetajaks on „ootamise” justkui universaalne ning küllaltki paradoksaalne motiiv.

Sarnaselt eelmise aasta lõpus Hobusepea galeriis toimunud isikunäitusele „Aja vari”, on ka siinse näituse teosed – nii skulpturaalsed kui kontseptuaalsed teksti-objektid – vormistatud kunstniku poolt välja valitud Maurice Blanchot’ lausetest, keskendudes eelmise näituse „enese” ja „aja” mõtestamise asemel „ootamise“ motiivile.

Ootamine, mille olemus tugineb samal ajal nii üleküllusele kui ka millegi puudumisele, on üks esmaseid ajas eksisteerimise ning ajaga suhestumise viise. On see siis kannatamatult lootusrikas ootusjanu eesootava ees või hoopis äraootav ebaselgus ning ärev teadmatus mõne ebamäärase paratamatuse suhtes, ootamisest üldjuhul pääsu ei ole. Sellega tegelemine, kas suuremal või vähemal määral, on igapäevaselt sisuliselt vältimatu, et mitte öelda eluliselt hädavajalik.

Varrese teostes toimib tekst (ja keel) iseäraselt tundliku piirina reaalse ja kujutletava vahel, mistõttu võib tema teoste kogemist (ehk tekstide lugemist) käsitleda kui teatavat piirikogemust või piiril viibimist. Kõik näitusel eksponeeritud tekstid on kunstniku poolt välja valitud ning välja võetud oma algsetest kontekstidest, pärinedes originaalis erinevatest Blanchot’ raamatutest. Näituseruumi asetatud tekstid ning neist ajenduvad ideestikud ei ole Varrese jaoks lihtsalt mõtteharjutused või -mängud, olgugi et neile saab esmapilgul justkui edukalt ka selle nurga alt läheneda. Lähemal vaatlusel taotlevad nad midagi muud, kuid ei midagi mõeldamatut.

Tarvo Varres (s 1970) tegeleb hetkel oma töödes hapruse, minatuse ja mittelineaarse aja teemadega. Varres alustas avaliku näitusetegevusega 1991. aastal ja on töötanud külalisõppejõuna Eesti Kunstiakadeemias ja Tartu Kõrgemas Kunstikoolis. Ta on pälvinud Kinoliidu noore fotograafi preemia (1992), Rühm T koosseisus Eesti Kultuurkapitali kujutava ja rakenduskunsti sihtkapitali aastapreemia (1996) ning on olnud Köler Prize 2018 nominent. Tema töid kuulub Eesti Kunstimuuseumi kaasaegse kunsti kogusse.

Näitust toetab Eesti Kultuurkapital.
Näitus jääb avatuks 3. septembrini.


Meediakajastus

Erkki Luuk. Oodates eimidagi. Kunst.ee, 2023/4.

Solo exhibition ‘Waiting is when time is always in excess and when time is nevertheless short on time’ by Tarvo Varres at Tartu Art House. Echo Gone Wrong, 27. septembril 2023.

Raimu Hanson. Sõnad toetavad kunstiväljapanekuid. Tartu Postimees, 8. augustil 2023.


On Friday, 4 August at 5:00 p.m. Tarvo Varres will open his solo exhibition “Waiting is when time is always in excess and when time is nevertheless short on time” in the monumental gallery at the Tartu Art House.

In this exhibition, the artist continues to move along the trajectory of site-specific text-based installations. The central idea of the exhibition is the seemingly universal and somewhat paradoxical motif of “waiting”.

Similar to the personal exhibition “The Shadow of Time” held at the Hobusepea gallery at the end of last year, the works of this exhibition – both sculptural and conceptual text-objects – are formed from Maurice Blanchot’s sentences, selected by the artist, but here focusing on the motif of “waiting” instead of the concepts of “self” and “time” in the previous exhibition.

Waiting, whose nature is based on both abundance and lack, is one of the primary ways of existing in time and relating to time. Whether it is an impatiently hopeful thirst for what lies ahead, or an anticipatory uncertainty and anxious ignorance of some vague inevitability, there is generally no escape from waiting. Dealing with it, to a greater or lesser extent, is absolutely necessary on practically a daily basis.

In Varrese’s works, the text (and language) acts as a particularly sensitive border between the real and the imaginary, which is why experiencing his works (or reading the texts) can be considered a liminal experience. All of the texts displayed in the exhibition have been selected by the artist from different Blanchot books and have been taken out of their original contexts. For Varres, the texts placed in the exhibition space and the ideas inspired by them are not simply thought exercises or games, even though at first glance they can be approached from this angle. On closer inspection, they are asking for something else, always something reasonable.

Tarvo Varres (b. 1970) is currently dealing with the themes of fragility and non-linear time in his works. Varres started his public exhibition activity in 1991 and has worked as a guest lecturer at the Estonian Academy of Arts and Pallas University of Applied Sciences. He has received the Young Photographer Award of the Estonian Film-makers Association (1992), the Annual Award for Visual and Applied Arts from the Cultural Endowment of Estonia as part of Group T (1996) and was a 2018 Köler Prize nominee. His works belong to the contemporary art collection of the Art Museum of Estonia.

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia.
The exhibition will be open until 3 September.

Rubriigid: Määratlemata | Tarvo Varres „Ootamine on see, kui aega on alati liiga palju ja kui ajal on siiski ajapuudus“ / Monumentaalgalerii / 04.08.–03.09.2023 kommenteerimine on välja lülitatud

Publikuprogramm näitustel

Jätka lugemist

Rubriigid: Määratlemata | Publikuprogramm näitustel kommenteerimine on välja lülitatud

Kursi Koolkond XXXV / Suur saal / 30.06.–30.07.2023

(Scroll down for English)

Reedel, 30. juunil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis Kursi Koolkonna XXXV sünnipäeva näitus.

Kursi Koolkond on loodud 1988. aasta kevadel. Kunstnikerühmituse asutasid Albert Gulk, Peeter Allik, Ilmar Kruusamäe ja Priit Pangsepp. Aastate jooksul lisandusid asutajatele Marko Mäetamm, Reiu Tüür, Imat Suumann, Külli Suitso ja Priit Pajos. Oma 35 tegutsemisaastaga on Kursi Koolkond üks Eesti vanemaid tegutsevaid kunstnike rühmitusi.

Koolkonna kunstnike ühiseks tunnuspooleks loomingus on huvi inimese ja tema tegevusvaldkondade ning elupiirkondade vastu, seda nii realistlikus, sürreaalses, kui tihti ka groteskses loomevõtmes.

Seekordne näitus on koolkonnal järjekorras 92. Paljudele Eesti näitusesaalidele lisaks on
Kursi Koolkond tutvustanud oma loomingut suurte ühisnäitustena mitmetes teistes riikides, näiteks Itaalias (Veneetsia, 2007), Lõuna-Koreas (Seoul, 1996), Ameerika Ühendriikides (New York, 2010) ning lähiriikides Soomes, Norras, Lätis, Leedus ja mujal. Koolkonna kunstnike loomingut on paljudes muuseumites ja erakogudes nii Eestis kui mujal maailmas.

Näitus jääb avatuks 30. juulini.


Meediakajastus

Aurora Ruus. Delta. Tartu Kunstimajas avati kolm uut näitust. Klassikaraadio 10. juulil 2023.

Raimu Hanson. Kursi Koolkonna näituse keskmesse jäävad alasti naised koos pingviinidega. Tartu Postimees 28. juunil 2023.


On Friday, 30 June at 5:00 p.m. the Kursi School artists’ group will open its 35th anniversary exhibition in the Tartu Art House.

The Kursi School was established in spring 1988. The artists’ group was founded by Albert Gulk, Peeter Allik, Ilmar Kruusamäe and Priit Pangsepp. Over the years, Marko Mäetamm, Reiu Tüür, Imat Suumann, Külli Suitso and Priit Pajos have also joined. With its 35 years of activity, it is one of the oldest active artist groups in Estonia.

A common feature of the work of the school’s artists is an interest in people and their activity and living areas, and they deal with these in realistic, surreal and often grotesque creative ways.

This marks the school’s 92nd exhibition. In addition to many Estonian exhibition halls, the Kursi School has organised large group exhibitions in various countries: Italy (Venice, 2007), South Korea (Seoul, 1996), the USA (New York, 2010) our close neighbours Finland, Norway, Latvia and Lithuania etc. Works by the members of the group are in various museums and private collections in Estonia and abroad.

The exhibition will be open until 30 July.

Rubriigid: Määratlemata | Kursi Koolkond XXXV / Suur saal / 30.06.–30.07.2023 kommenteerimine on välja lülitatud

Aksel Haagensen „Linnurõõm ja -nukrus“ / Väike saal / 30.06.–30.07.2023

(Scroll down for English)

Reedel, 30. juunil kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses saalis Aksel Haagenseni isikunäitus „Linnurõõm ja -nukrus“ ehk rõõm/nukrus, mis tuleneb lindude vaatlemisest – rõõm lindudest ja nukrus nende järk-järgult kadumise üle meid ümbritsevast maailmast. Näituse kuraator on Saskia Lillepuu.

Aksel Haagensen sündis Sydneys, Austraalias. Ta kolis 8-aastasena koos oma perega Eestisse. Üks tema eredamaid mälestusi varajasest lapsepõlvest on obsessiivne huvi lindude vastu – ta joonistas neid, uuris neid binokliga, käis loomaaias neid vaatamas, etendas kodus loomaaias nähtud Bird Show’d, vaatas korduvalt loodusdokumentaalfilme, mida vanaema talle telekast VHSile lindistas, ning mitu aastat järjest ei möödunud sünnipäeva ega jõule, mil väike Aksel poleks saanud kingiks linnuraamatuid.

Uurides kunstiprojektides oma pere pagulust, väliseestlust ning enda väliseesti lapsepõlve, on Haagensenis taas süttinud huvi lindude ning ökoloogia vastu laiemalt. Oma hiljutistes projektides toob ta selle lapseliku rõõmu, mida linnud temas esile kutsuvad, kokku pragmaatilisema-teoreetilisema huviga looduskaitse ajaloo vastu käesoleva väljasuremiskriisi kontekstis.

Lisaks Haagenseni tänapäevastele teostele on näitusel ka tema 25 aasta tagused joonistused, kunstnik Ulvi Haagenseni tikanditega linik ning Elizabeth Gouldi 1830.-1840ndatest pärit ornitoloogilised joonised.

Aksel Haagensen (s 1993) on Tallinnas tegutsev kunstnik, kes on õppinud installatsiooni ja skulptuuri (BA, 2017) ja kaasaegset kunsti (MA, 2020) Eesti Kunstiakadeemias. Haagensen kasutab oma kunstis peamiselt installatsiooni ja videot ning on huvitatud dokumentaalsusest kaasaegses kunstis. Ta on uurinud paguluse teemat oma vanavanemate lugude põhjal, kasutades seda filtrina, lähenemaks tänapäeva olukordadele.

Tänu: Ardo Hiiuväin, Päär-Joonap Keedus, Triin Kerge, Kadri Villand, ArtSmart, Lipuvabrik, Valge Kuup Stuudio

Näitus jääb avatuks 30. juulini.


Meediakajastus

Aurora Ruus. Delta. Tartu Kunstimajas avati kolm uut näitust. Klassikaraadio 10. juulil 2023.


On Friday, 30 June at 5:00 p.m. Aksel Haagensen will open his solo exhibition “The joy derived from observing birds (which may be gradually disappearing from the world around us)” in the small gallery at the Tartu Art House. The curator of the exhibition is Saskia Lillepuu.

Aksel Haagensen was born in Sydney, Australia. His family moved to Estonia when he was eight years old. One of his clearest memories from his early childhood was his obsession with birds: he would draw them, look at them through binoculars, watch them at the zoo, re-enact bird shows he witnessed at the zoo, repeatedly watch documentaries his grandmother recorded for him on VHS cassettes, and for many years a Christmas or birthday would not pass without little Aksel receiving a bird book.

While researching the refugee history of his family, their väliseestlus (overseas-Estonian-ness) and his Estonian-Australian childhood, Haagensen reignited an interest in birds and ecology in general. In his recent projects he has combined the childlike joy that birds awaken in him with a more pragmatic, theoretical interest in the history of wildlife conservation in the context of the current extinction crisis.

In addition to present day artworks produced by Haagensen, the exhibition also includes 25-year-old drawings from his childhood, a tablecloth embroidered by the artist Ulvi Haagensen and ornithological drawings by Elizabeth Gould from the 1840s-50s.

Aksel Haagensen (b. 1993) is an artist working in Tallinn. He studied installation and sculpture (BA, 2017) and contemporary art (MA, 2020) at the Estonian Academy of Arts. Haagensen mainly works with installation and video and is interested in the documentary aspects of contemporary art. He has investigated the subject of refugees based on the stories of his grandmother, using this as a filter to approach contemporary situations.

Thanks: Ardo Hiiuväin, Päär-Joonap Keedus, Triin Kerge, Kadri Villand, ArtSmart, Lipuvabrik and the Valge Kuup Stuudio

The exhibition will be open until 30 July.

Rubriigid: Määratlemata | Aksel Haagensen „Linnurõõm ja -nukrus“ / Väike saal / 30.06.–30.07.2023 kommenteerimine on välja lülitatud