Publikuprogramm näitustel

Jätka lugemist

Rubriigid: Määratlemata | Publikuprogramm näitustel kommenteerimine on välja lülitatud

Heikki Leis „Elu alles ees“ / Suur saal / 02.02.–03.03.2024

(Scroll down for English)

Reedel, 2. veebruaril kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja suures saalis Heikki Leisi isikunäitus „Elu alles ees“.

Tegemist on keskkonnateemalise näitusega, kus kunstnik tahab tähelepanu juhtida paljudele probleemidele, mis meid ümbritsevad ja millega tema meelest ei tegutseta piisavalt. Kas on veel mingi on võimalus päästa meie loodus, et ka meie lapsed saaksid siin normaalselt elada?

„Planeet maa kihutab kuristiku poole ja selle asemel, et pidurit tõmmata, pannakse hoopis gaasi juurde ja kiirusenäidik visatakse aknast välja. Meid tabanud kliimakatastroof on kindlasti inimkonna üks suurimaid väljakutseid, aga paljudele pole see veel kohale jõudnud,“ selgitab kunstnik.

Tere, kallis! Tule ja istu korraks minuga siia. On sul mugav? Tahaks sulle midagi rääkida, see ei võta kaua. Tahad sa midagi juua?
Võta korraks hetk ja vaata enda ümber ringi. See kõik siin ümber on tänu meile. Oleme naba paigast tõmmanud ja rabelenud, et oleks midagi lõpuks ometi kõrvale panna. Teie elu peab ju tulema parem kui meie oma, mis selle asja mõte muidu üldse on. Leib lauale, riie selga, katus pea kohale. Natuke raha kontole. Ei taha ju elada viletsuses ja vaimupimeduses. Tänu meile on teil internet, lennukid ja normaalne võimalus laenu võtta. Tänu meile ei pea te põhimõtteliselt vett jooma ega jala käima, sest viipemaksega saab hinge ilusti puhtaks küürida. Ja ma ei taha kuuldagi mingit türastanud hipsteripaska, et kustutan tule ära oma kodus ja sõidan bussiga. Ega ma idioot ei ole!
Anna andeks, kallis. Läksin vist natuke teravaks. Vahel on lihtsalt tunne, et te ei oska meie panust piisavalt hinnata. Vaata ringi! Selle kõik tahame me jätta teile. Ole lahke, kallis! Tänada pole vaja, aga nüüd edaspidi peate ise hakkama saama. Meid ei pruugi alati kõrval olla, et nõu anda, kuidas oleks parem talitada, aga ühel hetkel tuleb elujärg ikkagi paratamatult usaldada noorte kätte. Sest noored on meie tulevik!

Näitusel tulevad esitlusele uus fotosari ja viis suureformaadilist pliiatsijoonistust. Ühte väiksemasse saali tuleb ka installatsioon ning näitust saadab heliline taust.

Heikki Leis (s 1973) on Tartus elav ja tegutsev vabakutseline kunstnik, kes hariduselt on skulptor, aga tuntud oma fotorealistlike joonistuste ning fotode poolest. Fotograafina tegutsenud üle 20 aasta. Tema suurimaks kireks on analoogfotograafia ning enamus oma kunstilistest projektidest pildistab just filmile, nii ka seekordse projekti puhul. Ta on välja andnud kaks fotoraamatut – 2017 a. “Afterlife” ja 2018 a. “Eesti meister”. Leis on teinud kümneid isikunäitusi ja osalenud rohketel grupinäitustel nii kodus kui välismaal. Teda on pärjatud ka mitmete fotoauhindadega ja 2019 a. sai ta Ado Vabbe preemia Tartu Kunstimaja näituse „Ringvaade“ eest.

Näitust toetavad: Eesti Kultuurkapital, Tartu linn, Pühaste Pruulikoda, Plantarium, Karl Bilder OÜ, Raamikoda OÜ, Seri Disain OÜ, Saviukumaja OÜ

Kunstnik tänab: Kristin Leis, Evelin Zolotko, Christer Veide, Margus Sootla, Tristan Priimägi, Magnus Andre ja kõik lapsed, kes osalesid projektis

Publikuprogramm:
10.02.24 kell 16.00 toimub vestlusõhtu „Kas maailma lõpus on kohvik“. Jutuajamises osalevad Heikki Leis, Peeter Laurits ning Aveliina Helm.


Meediakajastus

Enriko Talvistu. ARVUSTUS ⟩ Kunstimaja tippnäitusel seisab elu alles ees. Tartu Postimees, 9. veebruaril 2024.

Aurora Ruus. Delta. Heikki Leisi keskkonnateemaline isikunäitus „Elu alles ees“ Tartu Kunstimajas. Klassikaraadio, 2. veebruaril 2024.

Tõnu Karjatse. Tartu Kunstimajas avati Heikki Leisi keskkonnateemaline näitus. Kultuur.err.ee, 2. veebruaril 2024.


On Friday, 2 February at 5 p.m., Heikki Leis will open his solo exhibition “The life before us” in the large gallery of the Tartu Art House.

It is an exhibition about the environment, where the artist will draw attention to many problems that surround us and which, in his opinion, are not being dealt with sufficiently. Are there ways to save our nature so that our children can live here normally?

“Planet Earth is hurtling towards the abyss, and instead of hitting the brakes, people are stepping on the gas and throwing the speedometer out the window. The climate catastrophe that has hit us is certainly one of humanity’s greatest challenges, but many believe it has not yet arrived,” explains the artist.

Hey, love! Come sit with me for a moment. Are you good? I’d like to tell you something; it won’t take long. Something to drink? Take a look around. This is all thanks to us. We have worked our butts off for you to have a future. Your life should be better than ours; otherwise, what’s the point. Bread on the table, clothes on your back and a roof over your head. A bit of money in the bank. No need to live in poverty and darkness. Thanks to us, you have the internet, planes and credit cards. Thanks to us, you don’t have to walk, or worry about having water to drink, because you can just wipe your soul clean with the swipe of a plastic card. And I don’t wanna hear no fucking hipster shit about turning off the lights or using less gas! What am I, an idiot? Forgive me, love. I guess I crossed the line. Sometimes it just feels like you’re not appreciating our effort enough. Look around! We will leave all of this to you. No need to thank me, but from now on, you’re on your own. We can’t always be there to advise you about what to do next; the torch has to be passed to the next generation at some point. Because youth is our future!

A new photo series and five large-format pencil drawings will be presented at the exhibition. There will also be an installation in one of the smaller halls, and the exhibition will be accompanied by a sound background.

Heikki Leis (b.1973) is a freelance artist living and working in Tartu; he is a sculptor by education, but is known for his photorealistic drawings and photographs. He has worked as a photographer for over 20 years. His greatest passion is analogue photography, and most of his artistic projects are shot on film, as is the case with this project. He has published two photo books: Afterlife in 2017 and Estonian champion in 2018. Leis has held dozens of personal exhibitions and has participated in many group exhibitions both at home and abroad. He has also received several photo awards and in 2019 he received the Addo Vabbe award for the “Ringvaade” exhibition at the Tartu Art House.

The exhibition is supported by: the Cultural Endowment of Estonia, City of Tartu, Pühaste Brewery, Plantarium, Karl Bilder OÜ, Raamikoda OÜ, Seri Disain OÜ and Saviukumaja OÜ.
The artist thanks: Kristin Leis, Evelin Zoltotko, Christer Veide, Margus Sootla, Tristan Priimägi, Magnus Andre and all of the children who participated in the project.

Audience programme:
On 10 February at 4:00 p.m. there will be a conversation evening, “Is there a cafe at the end of the world”. Heikki Leis, Peeter Laurits and Aveliina Helm will take part in the conversation.

Rubriigid: Määratlemata | Heikki Leis „Elu alles ees“ / Suur saal / 02.02.–03.03.2024 kommenteerimine on välja lülitatud

Vahram Muradyan „Mõttevabad joonistused“ / Väike saal / 02.02.–03.03.2024

(Scroll down for English)

Reedel, 2. veebruaril kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja väikeses saalis Vahram Muradyani isikunäitus „Mõttevabad joonistused. Väljavõtteid visandivihikutest ~2014 – 2024“.

Näitusel näeme kunstniku joonistusi, mis enamuses on lehekülgede kaupa vihikutes ja kust tal pole kunagi võimalust neid korraga vaadata. Ta ei esita neid näitusesaalis mingis kindlas järjekorras, nii et kui näitusejärjestuses ilmneb loogika, on see tõenäoliselt juhuslik. Graafiline sõnamulin, aga nimetagem seda luuleks.

Neid joonistusi joonistades hiilib paratamatult sisse gravitatsioon oma raskuste, masside, tasakaalu, liikumisega. Pinnad tekivad pliiatsitõmmetega, mis tiksuvad nagu peenike punane sekundiseier. Joonistamine on kunstniku jaoks ajapõhine meedium (nagu muusika või film). Valmis joonistust vaadates on loomulik suletõmbeid uuesti läbi elada, nende kiirust, rütmi, intensiivsust, järjestust arvata püüdes. Vahel ta juhib ja vahel laseb lahti. Laseb joonistusel ise endaga hakkama saada.

„Joonistan neid siis, kui igav on või kui on liiga palju muid asju teha. Kui on külm, valgustamata ja liigub aeglaselt või on suvepuhkus, rannas vedelemine. Kohvikus, näoga akna poole või arsti vastuvõttu oodates, luminestsentskoridoris. Natuke vintis muusikafestivalil. Või lihtsalt pärast ärevat telefonikõnet halbade uudistega. Voodis, enne magamaminekut. Autos, enne kui punane roheliseks läks. Lennukis turbulentsi leevendamiseks, mis iganes see ka poleks. Vannis…,“ selgitab kunstnik.

Vahram Muradyan (s 1983) on Tartus elav Armeenia illustraator, disainer ja trükikunstnik. Lisaks kohalikele väljaannetele Müürileht ja SIRP on temalt illustratsioone tellinud erinevad rahvusvahelised väljaanded nagu The New York Times, Newsweek, Financial Times, Wall Street Journal, Washington Post, The Atlantic, Observer, Sunday Times Magazine, Fast Company, Adweek, Politico, ja Wired UK paljude teiste seas. Tema tööd on tunnustanud The Association of Illustrators (Ühendkuningriik), Lürzeri arhiiv (Austria), 3×3 International Illustration ProShow (USA). Ta kuulub Tartu Kunstnike Liitu ja Eesti Kirjastuste Liitu.

Näitust toetab Eesti Kultuurkapital.


On Friday, 2 February at 5 p.m., Vahram Muradyan will open his solo exhibition “Mindless drawings. Excerpts from the sketchbooks ~2014 – 2024” in the small gallery of the Tartu Art House.

The exhibition will feature the artist’s drawings, most of which have been taken from notebooks page by page and he has never had the opportunity to look at them all at once. He does not present them in any particular order in the exhibition hall, so if any logic emerges in the exhibition sequence, it is probably accidental. It might be graphic gibberish, but let’s call it poetry.

When drawing these drawings, gravity inevitably crept in with its weight, mass, balance and movement. Surfaces emerged with pen strokes ticking like a thin red second hand. Drawing is a time-based medium (like music and film) for an artist. Looking at a finished drawing, it is natural to relive the pen strokes, trying to guess their speed, rhythm, intensity and sequence. Sometimes he leads and sometimes he lets go. Lets the drawing take care of itself.

“I draw those when bored, or when there are too many other things to do. When it’s freezing, dark and slow, or on a summer vacation, carefree at the beach. At the coffee shop, facing a window, or waiting for a doctor’s appointment in a luminescent corridor. A bit tipsy at a music festival. Or just after unsettling news on the phone. In bed, before sleep. In the car, before the light turns green. On an aeroplane, to settle turbulence, whatever that is. In a bath…,” the artist explains.

Vahram Muradyan (b. 1983) is an Armenian illustrator, designer and printmaker based in Tartu. Besides the local publications Müürileht and SIRP, he has been commissioned by various international publications, such as The New York Times, Newsweek, Financial Times, Wall Street Journal, Washington Post, The Atlantic, Observer, Sunday Times Magazine, Fast Company, Adweek, Politico and Wired UK, among many others. His work has been recognised by the Association of Illustrators (United Kingdom), Lürzer’s Archive (Austria), 3×3 International Illustration ProShow (US), the Tartu Artists’ Union and the Estonian Publishers’ Association.

The exhibition is being supported by the Cultural Endowment of Estonia.

Rubriigid: Määratlemata | Vahram Muradyan „Mõttevabad joonistused“ / Väike saal / 02.02.–03.03.2024 kommenteerimine on välja lülitatud

Lisette Lepik, Brenda Purtsak „Tung” / Monumentaalgalerii / 02.02.–03.03.2024

(Scroll down for English)

Reedel, 2. veebruaril kell 17.00 avatakse Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis Lisette Lepiku ja Brenda Purtsaku ühisnäitus „Tung”. Näituse kuraator on Kerly Ritval.

Näitusel kohtuvad kunstnikud ja kuraator, et võtta luubi alla armastuse mitmepalgeline ja müstiline olemus. Nad kompavad piire ning väljendavad kunstis seda, millest kogu inimeseks olemine tõukub ja teostub – armastust.

Armastus on sõnades väljendamatu, silmale nähtamatu ja käega katsumatu, seetõttu on seda raske leida, hoida aga ka käest lasta. Kindlalt tuksleva tungina käib ta inimese elus kaasas.

Kuraator selgitab: „Brenda Purtsaku kunstipraktika tegeleb bioloogilise inimkehaga, leides inspiratsiooni muuhulgas otse operatsioonilaualt. Värvidega inimkeha lahates otsib ta vastuseid suurematele eksistentsiaalsetele küsimustele nagu: Mis on see bioloogiline jõud inimese kehas, mis tõukab ja tõmbab üht teise poole? Lisette Lepiku maalipraktika keskseks teemaks on olnud keha, aistingud seksuaalsus ning sellega seotud traumad. Käesoleval näitusel väljendab kunstnik armastusega seotud mõtteid, tundeid aga ka hirme läbi talle omaste värvi,-kompositsiooni ja vormikeele.“

Näitus kutsub vaatajaid endaga kaasa sisekaemustele ja mõtterännakutele tungist, armastusest, puudutusest, hirmudest aga ka armastuse puudumisest, otsingutest ja selle leidmisest.

Brenda Purtsak (s 1994) on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia vabade kunstide teaduskonna maalikunsti eriala (BA 2020) ning kaasaegse kunsti eriala (MA 2022). Aastast 2023 töötab Eesti Kunstiakadeemias õppejõuna.

Lisette Lepik (s 1999) on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia vabade kunstide teaduskonna maalikunsti eriala (BA 2022) ning on end täiendanud Islandi Kunstiakadeemias installatsiooni erialal (2019). Aastast 2023 töötab Eesti Kunstiakadeemias õppejõuna.

Kerly Ritval (s 1996) on eesti kuraator ja kriitik, kes on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemias kunstiteaduse ja visuaalkultuuri uuringute eriala (BA 2020) ja kuraatori eriala (MA 2023) ning täiendanud kuraatori õpinguid ka Islandil (2022). Hiljuti täiendas ta end New Yorgis, aidates produtseerida performance biennaali Performa (2023).

Graafiline disainer: Rainer Kasekivi
Näitusel kasutatud luule: Andres Anissimov

Näitust toetavad Eesti Kultuurkapital, Tartu Linn ja Põhjala Pruulikoda.


On Friday, 2 February at 5 p.m., the joint exhibition “Urge“ by Lisette Lepik and Brenda Purtsak will open in the monumental gallery of the Tartu Art House. The curator of the exhibition is Kerly Ritval.

The exhibition brings together the artists and the curator to examine the diverse and mysterious nature of love. They explore boundaries and express in art what drives and fulfils human life: love.

Love can’t be truly expressed in words, is invisible to the eye, and is intangible, making it difficult to find, hold onto and let go of. It accompanies a person throughout life as a strongly beating urge.

The curator explains: “Brenda Purtsak’s artistic practice engages with the human body, drawing inspiration, among other things, directly from the operating table. By dissecting the human body with colours, she seeks answers to larger existential questions, such as: What is the biological force in the human body that pushes and pulls us toward each other? Lisette Lepik’s painting practice has focused on the body, sensations, sexuality and related traumas. In this exhibition, the artist expresses thoughts, feelings and fears related to love through her distinctive colour, composition and form language.”

The exhibition invites viewers on an introspective journey and into contemplation about desire, love, touch and fears, as well as the absence of love, searching and discoveries.

Brenda Purtsak (b. 1994) is an Estonian artist who graduated from the Estonian Academy of Arts with a master’s degree in Contemporary Art (2022) and a bachelor’s degree in Painting (2020). She has been working as a lecturer at the Academy since 2023.

Lisette Lepik (b. 1999) is an Estonian artist based in Tallinn. She graduated with a bachelor’s degree in painting from the Estonian Academy of Arts (2022) and furthered her studies in installation art at the Icelandic Academy of the Arts (2019). Since 2023, she has been working as a lecturer at the Estonian Academy of Arts.

Kerly Ritval (b. 1996) is an Estonian curator and critic who completed a bachelor’s degree in art history and visual culture studies (2020) and a master’s degree in curatorial studies at the Estonian Academy of Arts (2023). She also supplemented her curatorial studies in Iceland (2022) and recently furthered her education in New York, assisting in producing the performance biennial Performa (2023).

Graphic designer: Rainer Kasekivi
Poetry used in the exhibition by Andres Anissimov

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia, the city of Tartu and Põhjala Brewery.

Rubriigid: Määratlemata | Lisette Lepik, Brenda Purtsak „Tung” / Monumentaalgalerii / 02.02.–03.03.2024 kommenteerimine on välja lülitatud