Johannes Luik “Ma tean, mis oli e̵i̵l̵e̵ homme” / suur saal / 13.11.–12.12.2021

(Scroll down for English)

Laupäevast, 13. novembrist on Tartu Kunstimaja suures saalis avatud Johannes Luige senist loomingut kokkuvõttev näitus pealkirjaga „Ma tean, mis oli eile homme”. Näituse kuraator on Mailis Timmi.

Peamiselt kunstniku tunnetest ja mälestustest seoses erinevate füüsiliste paikadega lähtuv näitus uurib, kuidas isiklikke kogemusi materjalide ja ruumidega saab vaadata kui füüsilisi mälestusi. „Enamik näitusel väljas olevatest töödest on tihedalt seotud mälestustega mulle olulistest paikadest ning nendega seotud materjalidest ja vormidest. Kuna minu taust on tihedalt põimunud skulptuuri meediumiga, on mulle omane käsitleda materjali mitte pelgalt idee teostamise vahendina, vaid millegina, mis kannab endas teatud mälu ning on võimeline meiega dialoogi astuma. Näitusel esitatud tööde kaudu püüangi oma mälestusi lahti kodeerida, kasutades selleks ruumi ja materjali kui mälu edasikandjaid ning mäluimpulsside äratajaid,” selgitab Luik.

Kuraator Mailis Timmi sõnul ei ole näitus siiski üksnes tagasi vaatav, vaid püstitab muu hulgas küsimuse ka selle kohta, millist rolli mängivad mineviku kogemused edasise reaalsuse kujundamisel. „Kuigi mälestused on midagi, mida käsitleme reeglina minevikku suunatuna, esitavad Johannes Luige teosed küsimuse ka selle kohta, kui suurt rolli mängivad mälestused käesoleva hetke ning tuleviku tajumisel. Aastaid tagasi loodud mälupildid ning aja jooksul paika loksunud seosed ja refleksid käivad meiega iga päev kaasas, aidates tõlgendada tänapäeva ning luues läbi mineviku filtri pildi olevast. Nagu eluski, on paljud näitusel esile toodud seostest jagatud, aga paljud ka sügavalt isiklikud,” ütleb Timmi.

Johannes Luik (s 1988) on õppinud Eesti Kunstiakadeemias skulptuuri ja installatsiooni. 2017 aastal võitis Luik Noore Skulptori Preemianäituse grand prix ning 2020. aastal pälvis ta Adamson-Ericu noore kunstniku stipendiumi. Varasemalt on tal 2019. aastal toimunud Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis ühisnäitus koos isa, skulptor Jaan Luigega.

Näitust “Ma tean, mis oli eile homme” saadab publikuprogramm, mille raames toimub kunstniku tuur ning vestlus semiootik Timo Marani ja Johannes Luige vahel. Täpsem info programmi kohta on leitav sündmuse Facebooki lehelt.

Näitust aitavad publikuni tuua Eesti Kultuurkapital, Tartu linn ning Tartu Kunstnike Liit. Näituse graafilise disaini autor on Henri Kutsar.

Näitus on avatud 12. detsembrini.


Meediakajastus

Echo Gone Wrong. Johannes Luik’s solo exhibition about physical memory at the Tartu Art House. Echo Gone Wrong, 22. novembril 2021.

Lauraliis Süldre. Tartu kunstimajas avati kolm uut näitust. Kultuur.err.ee, 15. novembril 2021.

Argo Ingver. Fotod: Tartus avati kolme noore kunstitähe näitused. Eesti Päevaleht, 15. novembril 2021.


On Saturday, 13 November an overview exhibition of Johannes Luik’s works “I Remember What Was Yesterday Tomorrow” will open in the large gallery of Tartu Art House. The exhibition is curated by Mailis Timmi.

The exhibition is mainly based on the artist’s feelings and memories about physical locations and it investigates how personal experiences of materials and spaces can be viewed as physical memories. “Most of the exhibited works are closely associated with memories about places that are important to me and the materials and shapes that are linked to them. Since my background is tightly connected with the medium of sculpture, it is natural for me to approach material not only as a means to execute an idea, but as something that carries a certain memory and is capable of entering into a dialogue with us. I try to use the works at the exhibition to decode my memories using space and materials as transmitters of memory and as stimuli for memory impulses,” Luik explains.

According to the curator Mailis Timmi, the exhibition is not merely looking back but raises questions about the role that past experiences play in shaping the future. “Although memories are something that we usually understand in connection with the past, the works of Johannes Luik inquire about the role memories play in experiencing the present moment and the future. Memory images created years ago alongside connections and reflexes that have been shaped through time accompany us every day, assisting us in interpreting the surrounding reality and creating an image of our surroundings through a filter of the past. As in life, many of the connections presented at the exhibition are shared, but many are also deeply personal,” says Timmi.

Johannes Luik (b 1988) has studied sculpture and installation at the Estonian Academy of Arts. In 2017, Luik was awarded the grand prix at the Young Sculptor Award Exhibition and in 2020 he was the winner of the Adamson-Eric young artist scholarship. In the Tartu Art House, he previously had an exhibition in 2019 in the monumental gallery together with his father, the sculptor Jaan Luik.

The exhibition “I Remember What Was Yesterday Tomorrow” is accompanied by an audience programme including a tour by the artist and a conversation between the semiotician Timo Marand and Johannes Luik. More information about the events is available on the exhibition’s Facebook page.

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia, Tartu City Government and Tartu Artists’ Union. Graphic design by Henri Kutsar.

The exhibition is open until 12 December.

Rubriigid: Määratlemata | Johannes Luik “Ma tean, mis oli e̵i̵l̵e̵ homme” / suur saal / 13.11.–12.12.2021 kommenteerimine on välja lülitatud

Kristen Rästas “Kuskil teisel pool vikerkaart II” / Väike saal / 13.11.–12.12.2021

(Scroll down for English)

Laupäevast, 13. novembrist on Tartu Kunstimaja väikeses saalis avatud Kristen Rästa isikunäitus „Kuskil teisel pool vikerkaart II”.

Näitus on edasiarendus samanimelisest isiknäitusest ning neid siduvaks teemaks on „neljanda seina lõhkumine” kunstiteoste tehniliste struktuuride võimendamise ehk kunsti kui eksponaadi demüstifitseerimise abil. Skulpturaalsed ja maalilised kunstiteosed ning ready-made esemed jäljendavad nii looduslikke elemente kui tehislikult loodud keskkondi seades kahtluse alla selle, kui hästi me maailma tajuda suudame. Tegelikkuses puutume kokku vaid üheselt mõistetavate kokkuleppeliste terminite ja visuaalse keelega, mis maailma omadusi ainult kirjeldavad.

Installatsiooni saatev videoteos kujutab visuaalset teadet tuleviku minale, mis on loodud käimasoleva kliimakriisi ning ülemaailmse pandeemia esimeste kuude ajal. Visuaalid esitlevad kujuteldamatut keskkonda, kus füüsiline maailm on asendunud killustunud digitaalse kujutisega, mis on täis tõrkeid ja moonutusi ning mis koosneb fantaasiatest ja mälestustest sellest, milline maailm oleks võinud olla. Narratiiv esitab argiseid mõtteid igapäevasest kohalolekust ning selle hajameelsuses varjutab süvenevat ärevust võimalikust maailmalõpust.

Kristen Rästas (s 1992) on Berliinis ja Tallinnas elav ja töötav kunstnik. Ta on õppinud Eesti Kunstiakadeemias ning täiendanud ennast Ungari Kaunite Kunstide Ülikoolis Budapestis ja KASKi Kunstiülikoolis Gentis, Belgias. Tema teoseid on näidatud Eestis, Saksamaal, Leedus, Islandil ja Belgias. Rästas on üks Robin Ellis Meta pseudonüümi all tegutsevatest autorites ja post-gallery.online veebigalerii kaasasutaja.

Näitust toetab Eesti Kultuurkapital ja see on avatud 12. detsembrini.


Meediakajastus

Echo Gone Wrong. Photo reportage from the exhibition ‘Somewhere Over the Rainbow II’ by Kristen Rästas at the Tartu Art House Small gallery. Echo Gone Wrong, 26. novembril 2021.

Lauraliis Süldre. Tartu kunstimajas avati kolm uut näitust. Kultuur.err.ee, 15. novembril 2021.

Argo Ingver. Fotod: Tartus avati kolme noore kunstitähe näitused. Eesti Päevaleht, 15. novembril 2021.


On Saturday, 13 November Kristen Rästas will open his solo exhibition “Somewhere Over the Rainbow II” in the small gallery of the Tartu Art House.

The exhibition is a continuation of a solo project with the same title. Their unifying theme is the “breaking of the fourth wall” through the amplification of the technical structures of the artworks and by demystifying art as an exhibit. Sculptural and painterly artworks and ready-made objects mimic natural elements and artificially created environments. They call into question how precisely can we perceive the world itself, when in reality we are merely exposed to unambiguous conventions and visual language that only describe the characteristics of the world.

The video included in the exhibition functions as a visual letter to the artist’s future self. It was created amidst the ongoing climate crisis during the first months of the global pandemic. The visuals depict a new unimaginable environment where the physical world has been replaced by shattered digital imagery with glitches and distortions, fantasies and memories of what the world could have been. The narrative presents simple thoughts of daily presence that in their inattentiveness are overshadowed by a deepening sense of a possible end of the world.

Kristen Rästas (b 1992) is an Estonian artist living and working in Berlin and in Tallinn. He has a master’s degree from the Estonian Academy of Arts, supplementing his studies at the Hungarian University of Fine Arts in Budapest and in Royal Academy of Fine Arts (KASK), School of Arts in Gent, Belgium. His works have been shown in Estonia, Germany, Lithuania, Iceland and Belgium. Rästas is one of the artists working under the pseudonym Robin Ellis Meta and he is the co-founder of the online gallery post-gallery.online.

The exhibition is supported by the Cultural Endowment of Estonia and it is open until 12 December.

Rubriigid: Määratlemata | Kristen Rästas “Kuskil teisel pool vikerkaart II” / Väike saal / 13.11.–12.12.2021 kommenteerimine on välja lülitatud

Henri Hütt “Põhjuseta tagajärjed” / Monumentaalgalerii / 13.11.–12.12.2021

(Scroll down for English)

Laupäevast, 13. novembrist on Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis avatud Henri Hüti isikunäitus „Põhjuseta tagajärjed”.

Näitus koosneb erinevatest misanstseenidest, mille järjekord on ruumis kindlaks määratud. On valgus, on vari. On allikad, on vaatemängulisus. Kas nimetatud üksuste vahel peab eksisteerima loogiline seos? Kas kõik, mis ühtviisi paistab, selline ka on?

Ka Kuu peegeldab valgust nagu see oleks ta enda oma…

Lavastud ruum võimaldab külastajal kogeda põhjuste ja tagajärgede seostest pääsemise seisundeid ning arusaamise ülehindamise järgseid hetki. Miski, mis algselt tundus loogiline ning mõttetööd mitte kulutav, saab süvenedes üha põhjendamatumate seoste osaliseks.

Kuidas kuvada musta valgust; kuidas mõõta armastust; kuidas liikuda nii, et vari jääb paigale? „Põhjuseta tagajärjed” kui ruumikogemuslik meelepete, jättes peategelaseks sinu segadused.

Henri Hütt (s 1985) on (etendus)kunstnik, kelle laia loominguspektrisse kuuluvad tehnoloogilise dominandiga etenduskunsti vormid, helietendused, lavastatud näitused, kureerimised, kirjutamised, installatiivsed juhtumid, nihkes instruktsioonide produtseerimine ja muu tabamatu. Lähtub kestuses olemisest, sest kes palju teeb, see jõuab vähe ajalukku. Hüti loomingulistest näidetest leiab lavastusi, mis hõlmavad kõiki teatreid kui ka tühja ruumi mikrotonaalset värelust. Käesolev näitus on Hüti esimene isikunäitus Tartus ning üldse üks energiline come-back visuaalkunsti skeenel

Autor: Henri Hütt
Tehnilised lahendused: Taavi Suisalu
Graafiline disain: Jaan Evart
Installeerimise tänud: Marten Esko, Siim Hiis, Mihkel Ilus, Henry Kasch, Evelyn Raudsepp, Allan Räim
Toetab: Eesti Kultuurkapital

Näitus on avatud 12. detsembrini.


Meediakajastus

Echo Gone Wrong. “Consequences Without a Cause” by Henri Hütt at the monumental gallery of the Tartu Art House. Echo Gone Wrong, 24. novembril 2021.

Lauraliis Süldre. Tartu kunstimajas avati kolm uut näitust. Kultuur.err.ee, 15. novembril 2021.

Argo Ingver. Fotod: Tartus avati kolme noore kunstitähe näitused. Eesti Päevaleht, 15. novembril 2021.


On Saturday, 13 November Henri Hütt will open his solo exhibition “Consequences Without a Cause” in the monumental gallery of the Tartu Art House.

The exhibition is a combination of different setting with a predetermined spatial order. There is light, there is shadow. There are sources, there is spectacle. Does there have to be a logical link between these entities? Is everything that looks the same, actually the same?

The Moon also reflects light as if it was its own…

The staged space allows visitors to experience states of relief from the causes and consequences and to sense the moments where the overestimation of understanding has passed. Something that initially seemed logical and intellectually not demanding, becomes increasingly unfounded on closer inspection.

How to display black light; how to measure love; how to move in a way that the shadow stays in place? “Consequences without a cause” acts as a spatial delusion that higlights your own confusion.

Henri Hütt (b 1985) is a (performing) artist, whose spectrum of artwork contains predominantly technological performative acts, sound-performances, staged exhibitions, curating, writing, installative performances, instructional staged shifts and other unattainable formats. Hütt’s artistic examples include performances which incorporate all theatre spaces as well as micro-tonal flickerings of an empty space. The present exhibition is his first solo exhibition in Tartu and an energetic come-back to the visual art scene.

Author: Henri Hütt
Technical solutions: Taavi Suisalu
Graphic design: Jaan Evart
Installation support: Marten Esko, Siim Hiis, Mihkel Ilus, Henry Kasch, Evelyn Raudsepp, Allan Räim
Supported by the Cultural Endowment of Estonia

The exhibition is open until 12 December.

Rubriigid: Määratlemata | Henri Hütt “Põhjuseta tagajärjed” / Monumentaalgalerii / 13.11.–12.12.2021 kommenteerimine on välja lülitatud